Vadå innehållsmarknadsföring?

Innehållsmarknadsföring, eller ”content marketing”, är ett samlingsnamn för flera typer av media som du kan använda dig av för att sprida kunskap om ditt företag. Det är en term som man gärna använder sig av i mediabranschen, men tillhör du de företagare som är van vid att annonsera i tidningen och på sin höjd kanske har provat ”boost”-knappen på Facebook (enklaste formen av annonsering på fb) så är det inte riktigt lika självklart, eller hur?! Det här podcastavsnittet är till dig!

[thrive_text_block color=”light” headline=”Facebook Live”]

HillmanPodden LIVE: om Content Marketing med Greger Hillman #markandsföring #svseo #drivaeget #egetföretag

Publicerat av GregerHillman.se den 27 maj 2016

[/thrive_text_block]

Man kan alltid prata om saker och berätta hur man kan göra, men det är stor skillnad på att också faktiskt göra det. Om du följt mig så vet du att jag gillar att testa olika strategier eftersom det är det snabbaste sättet att lära sig vad som fungerar bäst just nu. Att läsa på bloggar och se hur andra gör i all ära, men det ger dig inga resultat innan du kastar dig ut och producerar innehåll, testar och utvärderar själv.

Skapa hävstångseffekt med innehållsmarknadsföring

Det finns flera sätt att dra nytta av innehållet du skapar genom sk hävstångseffekt. Det innebär konkret att du anpassar och publicerar samma innehåll på flera plattformar, så att du får bättre spridning på ditt budskap. Den här podcasten och Facebooklive videon (se ovan) är ett exempel på hur du kan använda samma innehåll för att nå fler personer.

I podcastavsnittet snuddar jag också vid bl a Facebook- och Googleannonsering, vilket kan ge ditt innehåll en rejäl skjuts när det gäller spridning. (Jag kommer ta upp det mer i detalj i ett senare avsnitt av Hillmanpodden.)

Hur får man fler ögon på sitt innehåll då?

Jag pratar ofta om att hemsidan är navet i din marknadsföring, men allt innehåll du skapar behöver inte bara hamna där.

Tiden då du enkelt kunde bli ”hittad” på Google, Facebook och Youtube är sedan länge förbi.

  • Sökmotoroptimering: Det krävs en tydlig strategi och struktur på dina texter och bilder som publiceras på din hemsida om du vill att Google ska välja just din artikel som bästa resultat på en sökning. Det är bara några av de kriterier som Google tittar på när man ska rangordna innehållet i sökresultaten. Det här är en långsiktlig strategi som betalar sig över tid.

[thrive_text_block color=”note” headline=””] Vill du lära dig mer om sökmotoroptimering kan du läsa och lyssna på ”Grunderna i SEO för företagare ››”.[/thrive_text_block]

  • Nyhetsbrev: Om du redan har ett nätverk och prenumeranter på t ex ett nyhetsbrev så är det självklart att du ska använda dig av den kontaktlistan. Mailen är något som de flesta kollar flera gånger om dagen och om du dessutom använder ett t ex Mailchimp kan du se hur väl ditt innehåll tas emot via statistik på öppningar av mail, antal klick på länkar etc.

[thrive_text_block color=”note” headline=””] Vill du lära dig  jobba med nyhetsbrev ska du ta en titt på webbkursen i Starta Nyhetsbrev med Mailchimp och lyssna på podcasten ”Hur startar jag ett nyhetsbrev?”.[/thrive_text_block]

  • Sociala medier: Du ska såklart dra nytta av dina sociala kanaler du har när du ska sprida innehållet du skapat. En strategi på Facebook som fungerar bra just nu är att dela länkar direkt i intressegrupper som du är med i. Till skillnad mot din företagsida på Facebook så får inläggen i fb-grupper betydligt bättre spridning direkt. På senare tid har Facebook ”dragit åt skruvarna” rejält när det gäller spridning av dina egna inlägg. Förkaringen är såklart att FB vill att du ska annonsera mer.

 Några konkreta tips för bättre spridning på Facebook:

1. Dela ditt innehåll i FB-grupper2. Ladda upp dina videor direkt till Facebook3. Försök få aktivitet på ditt inlägg (gilla, dela) för att FB ska ”lyfta” ditt inlägg till fler i ditt nätverk

Fler tips om Facebookmarknadsföring får du i intervjun med Nina Jansdotter – social mediaexpert här ››

 

Sammanfattningsvis

Jag hoppas du fått en tydligare bild av vad content marketing är nu. Anna Nilsson från Business Bloggers summerade det fint i Facebook livesändningen med att du ska försöka få ditt innehåll att underhålla, inspirera och utbilda din målgrupp.

Om du lyckas med det kommer du och ditt företag vara ”top of mind”, dvs det första man kommer att tänka på när man ska köpa varor och tjänster som du jobbar med.

Nu är det din tur!

Vad tycker du om content marketing? Kommentera gärna nedanför om du har en fråga eller tycker att jag borde komplettera informationen.