On page SEO – Sökoptimera din hemsida

Kanske har du redan lyssnat på avsnitt 7 av Hillman Podden som handlar om sökmotoroptimering och tänker: ”Men, vänta nu, det här har du ju redan pratat om Greger”!

Nja, jag skulle vilja påstå att det här avsnittet är ännu viktigare för dig som driver företag lokalt eller i en region, eftersom det handlar om saker du kan göra din hemsida för att optimera den.

Den första frågan man måste ställa sig är ändå varför du ens ska bry dig om att optimera din sajt, eller hur?

Tiden är knapp som företagare och du måste balansera daglig verksamhet, budget, reklam och marknadsföring. Sökoptimering faller under kategorierna marknadsföring och reklam, eftersom det handlar om att visa upp ditt företag för potentiella kunder när de söker efter dina varor och tjänster.

En strategi som betalar sig över tid

Begreppet SEO är en förkortning av engelskans Search Engine Optimization, vilket handlar om att göra det lätt för sökmotorerna att förestå innehållet på din hemsida.

Om innehållet är tillräckligt bra så kommer Google välja att visa det på en av de högre positionerna i sökresultaten kring dina varor och tjänster.

Högre resultat ger fler träffa på din hemsida, vilket leder till fler möjligheter att sälja online. Direkt eller indirekt via nya kundkontakter.

SEO är Big Business

Många större företag lägger en stor del av sin reklam och marknadsföringsbudget på SEO och olika annonskampanjer online. Anledningen är väldigt enkel. Det ger en väldigt bra avkastning och förtjänst.

Många mindre företag har i många fall inte förstått vikten av att synas digitalt och än mindre styrkan i att satsa på sökmotoroptimering.

Hur syns man på Google egentligen?

Inte en helt omotiverad fråga eftersom Google värderar alla sajter utifrån fler än 200 parametrar. Fördelen som lokal Bygg din hemsida rätt för bättre synlighet hos googleföretagare, eller om ditt upptagningsområde framförallt är i en mindre region, är att du kan få bra resultat genom att jobba med SEO din sajt.

Som jag nämner i podden så kan det såklart krävas fler åtgärder en att optimera informationen på din hemsida för att nå positionerna i toppen på första sidan, men i många fall kan följande tre tips göra stor skillnad.

3 tips för bättre synlighet på Google

Tips 1

Ta reda på vad dina kunder söker efter med hjälp av Google. I podden använder jag ett exempel kring mindfulness. Här kan du se screenshots på när jag sökt på ”mindfulness på”:

SEO exempel_mindfulness på

….och vidare hur man kan få sekundära alternativ genom att titta längst ner på första sidan. (Det fungerar inte på alla sökningar, men på många)

SEO alternativ längst ner_sekundära alternativ

Med den här informationen får du ett hum om vad din målgrupp faktiskt skriver in i sökfältet hos Google, men det finns en annan möjlighet att få ytterligare information som spelar stor roll när du ska sökoptimera på din sajt.

Det handlar om antalet sökningar per månad, vilket du kan få fingervisning om via Googles annonsverktyg Google Keyword Planner (tidigare Google keyword tool som jag säger i podden vid ett par tillfällen).

Tips 2

Skriv sökmotoroptimerade texter med korrekta H1 och H2 taggar samt en brödtext som innehåller frasen och orden du vill optimera för i korrekt mängd.

Inte helt lätt att få till om du inte jobbat med SEO tidigare och det behövs inte heller. Du kan nämligen få hjälp av ett WordPress plugin som heter WordPress SEO, vilket hjälper dig optimera på rätt sätt.

Tips 3

Optimera bilderna på din sajt med hjälp av ett tydligt filnamn samt ett sk ”alt attribut”, vilket beskriver vad som finns på bilden i ord.

En tydligare förklaring kan du höra i podcasten samt läsa mer om hos Sökmotorkonsult.se i den här artikeln.

Inte hela sanningen om SEO

Jag är väldigt tydlig i podden med att poängtera att on-page Seo bara är en del i sökmotorarbetet och det finns inga garantier för att det tar dig till toppen hos Google. Däremot så kan det göra stor skillnad på kort tid för dig som verkar lokalt, eftersom väldigt få företagare lägger någon vikt vid sök.

Som jag nämnt beror det oftast på okunskap eftersom samma företagare i många fall lägger större summor på t ex traditionell tryckreklam där man inte alls kan mäta och se resultat på samma sätt som med t ex SEO.

Det är dags att fler företag få upp ögonen för den kraft som finns i SEO och den ROI, return on investment, sökoptimering faktiskt ger.

Lyssna på hela podden för att få reda på vad off-page SEO innebär och hur det kan vara den sista pusselbiten för att ta första placeringen hos Google när man söker efter dina varor och tjänster!

Fler länkar som nämns i poddavsnittet