Den lösningen jag själv använder flitigt heter WebinarJam (14-dagar prova-på länk). En väldigt allsidig plattform med möjlighet att dela presentationer, PDF:er, använda kamera, mikrofon, använda en whiteboard, inbyggd chatt, möjlighet att dela länkar, dokument m.m.

Med ett Webinar kan du möta dina kunder, kursdeltagare och elever direkt via video över nätet. Det är en digital variant av seminar och föreläsningar som du kan hålla online. Deltagarna är med via dator, läsplatta eller mobil.

I den här artikeln får du reda på:

  • Vilka 3 typer av webinar som du borde jobba med
  • Varför du inte ska kalla det för webinar i din marknadsföring
  • Tips på bästa lösningen för dig som vill komma igång

3 typer av webinar

Du kan använda dig av 3 typer av webinarium för att kommunicera, utbilda och sälja till dina kunder.

 

  1. Det förinspelade webinariet: Denna workshop är till för att kontinuerligt kunna öka på antalet e-postadresser på din epostlista, så att du kan kommunicera dina budskap och erbjudanden direkt till din målgrupp.Innehållet får gärna vara av typen ”evergreen”, så att videon är lika relevant idag som om ett år.
  2. Utbildningswebinar: Denna workshop är oftast live och syftar till att utbilda dina kunder samtidigt som du svarar på frågor som kommer upp under din presentation. Här får du möjlighet att hjälpa mycket, vilket visar både på din kunskap och din person. Två viktiga pusselbitar för att vinna förtroende hos dina kunder.
  3. Sälj- och marknadsföringswebinar: Här är det fokus på att visa på värdet i dina digitala varor och tjänster för att sedan komma med ett erbjudande till deltagarna. Det är vanligt att man har ett exklusivt erbjudande som bara gäller för de som deltar i webbinaret.

Nu tänker du kanske att ”det där blir en väldigt massa webbinarier och det känns lite krångligt och svårt”, men då ska du veta att det faktiskt inte är så krångligt när du väl har kommit in i det.

Det fina med punkt 1, den förinspelade workshopen, är att du har en marknadsföringskanal som går på autopilot. Oavsett när en ny person besöker sidan för att titta så finns det alltid tillgängligt och din e-postlista får ännu en adress.

E-postadresserna samlas in via anmälningsformulär och läggs till på din epostlista hos din leverantör av email marketing.

Du kan skicka erbjudanden vid ett senare tillfälle eller bara meddela när du har publicerat något nytt på din hemsida. Det blir en direktkanal till en potentiell kund, vilket är otroligt värdefullt för dig och ditt företag.

När du sedan kommer tillbaka med en inbjudan till en workshop där du visar och utbildar i hur man blir en bättre golfare eller hur man når fler kunder via internet, så är du redan i deltagarnas minne.

Det gör att man känner sig tryggare med dig och din genomgång, vilket också öppnar för att man kan tänka sig köpa dina produkter eller anlita dig som konsult.

Under den tredje workshopen blir fokus på att sälja, men det betyder inte att du ska försöka sälja var tredje workshop, utan snarare om att bygga förtroende över tid och sedan sälja ordentligt vid ett fåtal tillfällen.

Alla 3 steg i ett webinar

Det går också att kombinera alla tre stegen i ett och samma webinarium, men det kan kräva lite mer träning och eftersom deltagarna är där för att de är intresserade av vad du har att berätta om så kommer du troligen att få några försäljningar per automatik under eller efter webinariet.

För att göra det enklare för deltagarna att ta del av erbjudanden eller t ex en gratis e-bok (nedladdningsbar pdf), så kan man använda sig av en Webinartjänst.

Det finns flera olika alternativ att välja mellan för att hålla i webinar, men min rekommendation är att använda Webinar Jam.

7 steg till workshops online

Här får du koll på vad du behöver för att hålla i egna webinar och workshops online. Det är en checklista med 7 steg och tips som hjälper dig hålla bättre webinar.