Hur jobbar du med ditt nyhetsbrev? Har du några tydliga mål och strategier för att hålla dina prenumeranter engagerade och aktiva, så att de öppnar, läser och klickar i dina e-postutskick?

Här kommer 5 tips och strategier för att se till att dina prenumeranter fortsätter att öppna dina nyhetsbrev. Om du föredrar att lyssna kan du lyssna på Hillman Podden via spelaren ovan eller direkt på iTunes och Stitcher.

1. Leverera på ditt löfte

Vad ger du bort i utbyte mot kontaktuppgifterna? Det är vanligt att man har någon form av välkomstgåva eller ”lead magnet” som det heter på engelska. Syftet är att du ska få fler besökare på din hemsida, som verkligen är intresserade av det du jobbar med, att lämna sina kontaktuppgifter för att få t ex en PDF eller video som ger 5 eller 7 eller 9 tips på X.

När man gör på det här sättet gäller det att du levererar på ditt löfte direkt. Idag finns ingen anledning att behöva vänta på t ex en PDF som du skickar manuellt. Istället använder du dig av ett e-postsystem som t ex Mailchimp, där nya prenumeranter samlas och utskicket av PDF:n sker automatiskt.

[thrive_text_block color=”orange” headline=”Starta nyhetsbrevet med Mailchimp”]Har du inget program för att hantera dina nyhetsbrev och e-psotutskick?Här kan du starta gratis med Mailchimp och börja samla upp till 2000 adresser utan att betala en krona.›› Se video med steg för steg instruktioner[/thrive_text_block]

2. Skapa en välkomstsekvens

En välkomstsekvens är ett antal förskrivna e-brev som skickas ut till alla nya prenumeranter i syfte att förklara och underlätta för nya kunder att börja använda din hemsida, tjänst, webbkurs osv. Det handlar om att ta bort eventuella ”trösklar” och göra uppstarten så smidig som möjligt.

Om du inte har en digital tjänst utan t ex en blogg så skulle det kunna handla om att du introducerar prenumeranterna till olika inlägg som finns i arkivet på din blogg. Långt ifrån alla kommer ta del av allt ditt material, men genom att hjälpa till att lyfta fram vissa artiklar kan du få fler att konsumera materialet du har tagit fram.

3. Utbilda dina prenumeranter

Jag förespråkar definitivt att bjuda på sig själv och sin kunskap, eftersom det ger positiva effekter. En vanlig kommentar eller tanke som brukar komma upp när man pratar om att ”ge bort” sin kunskap är ”-Men, om jag ger bort allt vad ska jag sälja då?”.

Det är ett, i min mening, gammalt sätt att tänka på. Min erfarenhet är att en utbildad och insatt kund oftast är en betydligt bättre kund än den som inte förstår konceptet med t ex marknadsföring via nyhetsbrev.

Sedan finns det de som vill lära sig och göra jobbet själv och det tycker jag är jättebra, eftersom de personerna inte är i din målgrupp ändå. Du vill ha kunder som vill handla av dig eller anlita dig för att utföra ett arbete.

Genom att utbilda eller förklara koncept kan du istället kvalificera dina leads som vet om att de behöver det du erbjuder, men som inte vill lägga tid på att försöka lära sig hur man gör utan istället anlitar dig som konsult eller leverantör.

4. Informera via nyhetsbrevet

Här handlar det om att visa upp vad ni gör på företaget, vilka projekt ni jobbar med och kanske berätta om ett öppethus eller kommande event. Du skulle också kunna återanvända ett inlägg från t ex Facebook där bild och text redan beskriver t ex ett kundmöte eller liknande.

Det gäller att väga av hur ofta man skickar denna typ av uppdateringar eftersom de inte får uppfattas som fyllnadsmaterial. Det kan snarare skada än gynna antalet prenumeranter som läser och klickar i dina nyhetsbrev.

5. Skapa en vana, både för dig och dina prenumeranter

Brukar du publicera en gång i månaden, eller en gång i veckan? Oavsett hur du väljer att lägga upp din publiceringskalender så är det bra att vara konsekvent. Om du t ex gör ett utskick till din lista varje fredag så vänjer du dina prenumeranter vid detta. Du skapar en vana hos dina prenumeranter som börjar förväntar sig och ser fram emot dina utskick på fasta tider.

 

Sammanfattning

Om du vill se ett högre engagemang hos dina prenumeranter kan ett eller flera av tipsen ovanför hjälpa dig med det.

Varför ska man satsa på nyhetsbrevet och e-postutskicken? Helt enkelt för att bygga relationer till dina potentiella kunder.

Som företagare behöver du intäkter och ett av målen med att skriva och skicka nyhetsbrev är såklart också att få sälja till fler via t ex erbjudanden eller kampanjer.

Långt ifrån alla prenumeranter kommer att gilla det du gör och än mindre handla av dig. De kommer avprenumerera sig från dig nyhetsbrev….. P-E-R-F-E-K-T, säger jag till det.

De som lämnar ditt nyhetsbrev är ändå inte personer i din målgrupp. Så det är bara positivt att de lämna din e-postlista, eftersom du inte kommer sälja till dem hursomhelst.

Vilka tips ska jag tillämpa? Mitt råd är att du provar dig fram och ser vad som fungerar bäst i din bransch. Generella råd är oftast inte så bra, eftersom de inte är anpassade utifrån verksamheten det gäller. Men om du provar med att tillämpa 2-3 av tipsen så kommer du kunna se en förbättring i engagemanget hos dina prenumeranter.

Länkar i avsnittet

[thrive_text_block color=”orange” headline=”Starta nyhetsbrevet med Mailchimp”]Har du inget program för att hantera dina nyhetsbrev och e-psotutskick?Här kan du starta gratis med Mailchimp och börja samla upp till 2000 adresser utan att betala en krona.›› Se video med steg för steg instruktioner[/thrive_text_block]