Funderar du på att bygga ett webbföretag eller vill du bredda dina nuvarande tjänster kan en e-kurs vara ett bra alternativ.

Affärsmodellen bygger på att du initialt lägger ner tid på att färdigställa videolektioner, PDF-material och eventuella bilder och texter som är en del av kursen.

Därefter läggs det in i ett automatiserat system som du sätter ihop själv med hjälp av wordpress (kostnad=låg) alternativt så köper du in dig i ett färdigt system (kostnad=från ca 700kr/mån eller 50% av försäljningsintäkterna).

Vad är en e-kurs?

En e-kurs är en utbildning som man kan ta del av via internet. Den är tillgänglig 24h om dygnet och kan köpas och konsumeras utan någon mellanhand, vilket också är en förutsättning för att lyckas med en digital produkt.

Ett leveranssätt av en e-kurs kan vara via en hemsida. Kursinnehållet skyddas då bakom en betalvägg och kan först ses efter att man betalat kursavgiften.

Jag bygger mina kurser på egna plattformar av framförallt 2 anledningar.

  1. Jag vill ha 100% kontroll över innehåll och distribution
  2. Jag vill ha 100% av intäkten för att kunna ”skala upp” verksamheten genom att återinvestera i verksamheten

Om du är helt nybörjare när det gäller e-kurser så behöver du lära dig strukturera kursinnehållet på ett tilltalande sätt.

Ett vanligt misstag är att man vill ta med för mycket, vilket inte är bra vare sig för kursdeltagarna eller försäljningsstatistiken.

Innehållet i e-kursen kan med fördel varieras

Innehållet eller strukturen på kursen är otroligt viktig och är något du ska lägga ordentligt med tid och eftertanke på.

Börja med att fråga dig vem kursen är till för samt hur innehållet kan konsumeras på ett enkelt sätt.

Ett effektivt sätt är att dela upp innehållet i mindre delar, sk moduler. I varje modul finns sedan ett antal lektioner som i sin tur presenterar kursinnehållet i en blandning av text, bild och video.

Nu tänker du kanske att det måste vara krångligt när man blandar in video, men så är inte fallet. Du behöver inte ens vara med på bild själv, även om jag själv oftast är det eftersom det ger en direkt trovärdighet för både produkten och min expertis.

Ett exempel på kursupplägg skulle kunna se ut så här:

  • Modul 1
    • Introduktion till e-kursen
    • Genomgång av eventuella tillbehör eller förberedelser
    • Förklara hur kursen ska användas
  • Modul 2
    • Kursen startar, lektion 1
    • lektion 2
    • lektion 3
  • Modul 3
    • lektion 4
    • lektion 5
    • lektion 6
  • Sammanfattning (Lektion 7) och avslutande ord

Det här är bara ett exempel på upplägg, men det kan vara idé att verkligen begränsa innehållet i en kurs. Ett komprimerat innehåll är lättare att ta till sig om det samtidigt är strukturerat på ett pedagogiskt sätt.

Ett av de vanligaste misstagen man kan begå som skapare av e-kurser är att man vill ta med allt.

Det är bara ett problem med det upplägget…..

Ingen kommer orka gå igenom kursen ( 45 moduler och 27 timmar video…) och du kommer få hantera en hel del krav på hävda köp och pengarna tillbaka.

Jag rekommenderar istället att du gör en begränsad produkt klar och börjar sälja den online. Du kan alltid bygga ut den eller göra om den till en del i t ex ett medlemsskap på din hemsida.

Bygg på medlemsmodellen för återkommande intäkter

Om du siktar på att bygga en utbildningsserie som sträcker sig över många fler moduler än 5-7 stycken så kan medlemsmodellen vara ett bra alternativ istället.

Kortfattat så bygger den affärsmodellen på att kunderna betalar en månadsavgift för att få tillgång till kursmaterialet och annan information som bara är till för kursdeltagarna. T ex skulle det kunna vara ett diskussionsforum eller exlusivt bonusmaterial.

För att ”hålla liv” i en medlemssida behöver man jobba aktivt med den över tid. MEN, det finns undantag där du faktiskt kan automatisera hela medlemssidan så att alla nya medlemmar går igenom en sekvens där det verkar som att du lägger upp nya lektioner löpande.

Det är kanske lite överkurs just nu, men det är en teknik som jag själv använder mig av på en av mina hemsidor som bygger på prenumerationsmodellen.

Fördelar som e-kursmodellen erbjuder

Den digitala kursen ”bor” på internet, vilket gör det möjligt att konsumera det närsomhelst och var som helst sålänge man har en internetuppkoppling.

Det gör utbildningsformatet mycket kraftfullt om du vill bygga en inkomstström som inte är direkt kopplad till antalet timmar du arbetar.

För kunderna innebär det en stor flexibilitet, vilket är speciellt tilltalande för personer med ett rörligt schema där det är svårt att boka in fasta tider.

Med ett automatiserat system behöver man dessutom aldrig fundera mycket på vare sig betaltransaktioner eller leveranser, vilket innebär att du har en automatisk maskin till ditt förfogande.

Fokus blir då istället att driva trafik, dvs få så många personer som möjligt att hitta din produkt. Men det är ett ämne för en egen serie artiklar, så det sparar jag till senare.