För att du ska kunna kommunicera med dina prenumeranter av ditt nyhetsbrev på ett effektivt sätt så behöver du jobba med ett verktyg som hjälper dig automatisera delar av kommunikationen.

E-postlistan är viktig av flera anledningar och du ska jobba aktivt för att bygga på den med nya adresser. Anledningen till att den är så viktig är framförallt att du får en direktlänk till din målgrupps inbox.

Mailen är en av de saker som alla kollar och ofta flera gånger om dagen. Därför är det också ett väldigt effektivt sätt att ”bryta igenom” bruset och få uppmärksamhet mot ditt budskap.

Autoresponder (engelska) betyder något i stil med ”automatiska svar och utskick” i en fri översättning till svenska. Den är en funktion i verktyget som man jobbar med för att hantera epostlistan, men man brukar ofta omnämna hela tjänsten som en ”autoresponder tjänst”.

För att samla in e-postadresser kan du använda dig av t ex en gratis guide i utbyte mot epostadressen. Det var något som jag tog upp i avsnitt 4 av Hillman Podden där jag pratade om hur du kan skapa din första digitala produkt och ge bort den.

Om olika verktyg för nyhetsbrev

Det finns många verktyg och tjänster för att hantera e-postlistor, men framförallt två stycken är bra alternativ för den svenska marknaden.

verktyg-för-nyhetsbrev

Anledningen till att jag rekommenderar just dessa två är enkel. De går att anpassa till den svenska marknaden fullt ut. Dvs. alla texter går att få på svenska till skillnad mot övriga leverantörer som har delar låsta till engelska som du kan läsa mer om nedan.

I podcastavsnittet pratar jag om att ”inte störa informationsflödet” genom att ha delar på svenska och andra delar på engelska. Kanske är det att överanalysera, men jag resonerar i alla fall så att det är viktigt att inte distrahera med t ex information på engelska i ett svenskt nyhetsbrev.

  • Mailchimp – Gratis upp till 2000 adresser, går att ändra all text till svenska, lättanvänt ,många automatiseringsfunktioner både via mail och vykort (!) Du kan annonsera på Google, Facebook & Instagram direkt från genom Mailchimp. Lär dig hur det går till i Mailchimpkursen online

[thrive_text_block color=”blue” headline=””]

[BONUS Video] ”Så fungerar e-postmarknadsföring”

[thrive_link color='orange' link='https://gregerhillman.se/epostmarknadsforing-mailchimp/' target='_blank' size='big' align='aligncenter']SE VIDEO[/thrive_link]

[/thrive_text_block]

  • Get a Newsletter – Gratis upp till 100 adresser, svensk leverantör, all information på svenska eller engelska med ett knapptryck, lättanvänt, grundläggande automatiseringsmöjligheter.

Om du har en engelsk målgrupp fungerar både Mailchimp och Get a Newsletter bra, men också följande alternativ som jag nämner i podden.

  • Aweber – Bra tjänst för den engelska marknaden. Du har tillgång till en stor bildbank, vilket ingen annan leverantör erbjuder. Perfekt när man vill få mer liv i ett utskick. Lite begränsande gällande design av formulär och överlag mindre användarvänligt jämfört med Mailchimp.
  • iContact – Liknande tjänst som Aweber som har utvecklats en hel del under senare år. Många färdiga mallar.
  • Infusionsoft – Rolls Royce bland leverantörer för marknadsföringssytem på internet. Också betydligt dyrare än övriga alternativ, men innehåller väldigt många fler funktioner och möjligheter.(från $199/mån)
  • Ontraport – Mer avancerad tjänst med flera inbyggda funktioner för marknadsföring online, kortbetalning m.m. Det kostar därför också mer än övriga tjänster ovan. (från $297/månad)
  • Active Campaign – Efter många år med Mailchimp (som jag varmt rekommenderar!) har jag gått över till AC eftersom jag är i behov av mer avancerade funktioner kring analytics och spårning, vilket AC erbjuder.

Övriga länkar i detta avsnitt

  • Sumo från Appsumo – Formulär för epostadresser, ”listen upptill på sidan”
  • Hellobar – ”list” upptill för att samla in epostadresser eller styra besökaren
  • LearnSaxophone.com – exempel på hur jag använder Hellobar för att styra trafiken till min guide med videor för hur man tar alla toner på saxofon.