Den nya dataresolutionen GDPR (General Data Protection Regulation) infördes den 25 maj 2018 och innebär att alla företag och organisationer måste följa nya regler kring insamling, hantering och lagring av personuppgifter.

Missa inte bonusvideon i inlägget nedan!

Vad är en personuppgift?

Alla uppgifter som kan spåras tillbaka till en person, som t ex en e-postadress, ett telefonnummer, namn, adress, IP nummer m.m.

Det är ingen nyhet att det fattas beslut om nya regler inom EU. Det sker hela tiden. Skillnaden med GDPR är att förordningen kommer med hot om rejäla skadestånd om man inte uppfyller kraven.

Har du inte gjort ditt ”GDPR-arbete” ännu så ska du inte få panik. Det är många som släpar efter och faktum är att inte ens experter inom GDPR vet exakt vad som gäller. Du kan ställa samma fråga och få helt olika svar. 

Med tiden kommer vi se vägledande domar som kommer göra det lättare att tillämpa GDPR-tänket i företaget….

MEN… Det finns flera saker som är kopplat till din hemsida som du bör få på plats oavsett när du läser detta. I den här podden får du 3 tips som kommer hjälpa dig uppfylla kraven som GDPR medför.

Det är inte allt du behöver göra för att uppfylla kraven för GDPR i företaget och jag är inte advokat eller uttalad expert på just GDPR. Däremot får du min syn och mina tips som ger dig ett bra utgångsläge för att uppfylla regelverket.

Bonusvideo: E-postmarknadsföring och GDPR

Den här videon är hämtad ur en LIVE-sändningen med Hillman Academy.

Vad tyckte du om poddavsnittet om GDPR?

Kommentera gärna nedan så kan vi fortsätta diskutera detta vidare!