I ett perfekt scenario så hade man haft en e-postlista med uteslutande kontaktuppgifter till personer som också vill bli dina kunder, eller hur?
Verkligheten ser däremot väldigt annorlunda ut…
Om du har byggt upp din e-postlista över tid så har du garanterat också samlat in en rad ”skräpadresser”, dvs e-postadresser som hör till någon slit-och-släng mail som personen bara använt för att få din lead magnet eller gratisgrej.
Så frågan är vad man kan göra för att vårstäda listan, så att den bara innehåller adresser till personer som vill höra från dig och som öppnar och läser dina mail…
I den här podden får du höra om strategin jag tillämpar och hur du kan göra på liknande sätt. Du får också en förklaring på varför det är en bra idé att kasta adresser utan engagemang, så att de som verkligen vill ha dina mail också får dem.
Den här ”vårstädningsstrategin” tillämpar jag med jämna mellanrum och resultatet blir såklart att jag förlorar en del kontaktuppgifter på mina listor samtidigt som öppningsfrekvensen och klickfrekvensen i mina mail går upp en del.
Det här är en win-win för alla inblandade… Du mailar till de som vill höra från dig och fler (procentuellt sett) öppnar och läser dina mail.
Det här skickar viktiga signaler bl a Gmail och liknande mailtjäster, vilket hjälper dig med leveransen. Jag förklarar vad det innebär i podden.
Vad tyckte du om poddavsnittet?
Kommentera gärna nedan så kan vi fortsätta diskutera detta vidare!