Upplever du också att många pratar om att du ska annonsera på  Facebook, men ingen berättar hur det faktiskt går till?

Facebook själv gör det relativt enkelt för dig att komma igång, men vilka resultat får man egentligen av att använda Facebooks ”färdiga lösning”?

I den här podden och artikeln kommer du få reda på:

  • Hur annonsering fungerar på Facebook
  • Vad det kostar att annonsera
  • Tidningsannonser vs Facebookannonser
  • Enklaste sättet för företag att komma igång med FB-annonser
  • Grunderna i annonsverktyget Ads Manager
  • Bonusvideo: Skapa en FB-kampanj i 3 steg med Facebook Ads Manager

Facebook gör det enkelt att börja annonsera

Det tar inte speciellt många minuter att komma igång med annonsering på Facebook. När du har startat en företagssida på Facebook har du också möjlighet att börja annonsera. Det ligger såklart i Facebooks egna intresse att ha många annonsörer på sin plattform, eftersom intäktsmodellen bygger på annonsintäkter.

Därför är det också en väldigt låg tröskel för att komma igång. Det absolut enklaste sättet är att:

  1. Starta en företagssida på Facebook
  2. Gör ett inlägg på FB-sidan
  3. Tryck på den blå knappen märkt ”marknadsför”

Hur når man bättre resultat med sina annonser?

Du kan ganska snabbt nå bättre resultat med dina annonser på Facebook om du tar klivet från ”den blå knappen” (marknadför-knappen) till att använda Annonsverktyget Facebook Ads Manager. I videon nedanför har du en genomgång i de tre stegen du går igenom när du skapar din egen facebook kampanj.

Jag vill också nämna att det ytterligare ett verktyg som man med fördel använder när man vill skala upp sina kampanjer. Det heter Power editor och är också inbyggt i facebooks annnonspanel. Däremot rekommenderar jag Facebook Ads manager i första hand till dig som har liten erfarenhet av FB-annonsering.

Verktyget ger dig en tydlig visuell överblick, vilket underlättar när du ska lära dig annonsering på Facebook i företaget. När du har grunderna på plats kan du gå vidare till Power editor, men det kräver att du har mer kunskap för att du ska kunna nyttja det på bästa sätt.

Skapa annonser med Facebook Ads manager

Med Facebook Ads Manager skapar du annonser för Facebook, Instagram och Audience Network (jag omnämner det som ”display network” i podden. Kan vara t ex annonser i bl a appar).

Verktyget är tillgängligt för alla som vill annonsera, men det är inte helt självklart hur du ska använda det. Därför har jag skapat en video som förklarar de 3-stegen du behöver gå igenom när du skapar din facebookkampanj till företaget.

Du har även ytterligare förklaringar och bilder nedanför videon som hjälper dig få en bättre bild av vad det innebär att annonsera på Facebook med Ads Manager.

[thrive_headline_focus title=”BONUSVIDEO” orientation=”left”] [responsive_video type='youtube' hide_related='1′ hide_logo='0′ hide_controls='0′ hide_title='1′ hide_fullscreen='0′ autoplay='0′]https://www.youtube.com/watch?v=t_-Hc_DLVQ0[/responsive_video]

Din första kampanj med Ads Manager

Du går igenom 3 huvudsteg när du ska skapa din annonskampanj i Ads manager. Nedan kan du se en kortare förklaring av varje steg. Jag rekommenderar videon ovan och Podcastavsnittet för att du ska få en bättre förståelse för hur du använder verktyget.

De 3-stegen när du skapar din kampanj är:

  1. Kampanj
  2. Ad set
  3. Annons

 

Kampanjnivå

Du måste börja med att sätta ett tydligt mål med din kampanj. Utan rätt målsättning kommer du inte få ut det mesta av din kampanj. Du kommer inte heller veta om det gick bra eller dåligt, eftersom du inte hade något direkt mål….

Självklart kan man läsa ut statistik kring kostnader per klick, annonsvisningar, relevans m.m., men det blir väldigt urvattnat om det inte finns en tydlig tanke med din kampanj från början.

 

Ad set nivå

Här väljer du din målgrupp för annonserna samt var annonserna ska visas. Dvs, på dator, i mobilen, på instagram, i nyhetsflödet, i högerspalten på desktop etc. Facebook rekommenderar att man kör ”alla placeringar”, vilket kan vara ett bra utgångsläge. Notera att videoannonser längre än 60 sekunder inte kan köras på instagram.

 

Du sätter också din budget för ditt ad set tillsammans med tisdperioden som du vill att annonserna ska visas.

 

 

 

Annonsnivå

Här lägger du till dina annonser som kan innehålla bild(er), video, produkter från din webshop eller en kombination av bild och video.

 

Vad kostar det att annonsera på Facebook?

Du sätter själv budget för dina annonskampanjer och kan börja med ett dagligt annonsbelopp eller ett livstidsbelopp för din kampanj. Därtill är det en rad faktorer som avgör hur mycket varje klick på dina annonser kommer att kosta.

Några saker som påverkar kostnaden är:

  1. Typen av annons: Det finns bl a bild, text, canvas, video, bildspel m.m.
  2. Målgruppens storlek: En mindre målgrupp är i regel dyrare att nå
  3. Konkurrensen: Antalet företag som vill nå samma målgrupp vid samma tillfälle
  4. Relevansen i annonsen: Detta mäts bl a utifrån interaktioner med annonsen (gillning, delning, klick)

 

 Nu är det din tur!

Vad tycker du om den här artikeln? Saknas det något? Kommentera gärna nedanför och dela gärna också om du gillar detta.