Greger Hillman
Gillar du inlägget? Dela den gärna!

#60 Annonsera på Google – Intervju med Michael Wahlgren om Google Adwords

Prenumerera: iTunes | Stitcher | Acast

Har du testat annonsering på Google? Känns det svårt och nästan lite ogreppbart?

Då ska du lyssna på intervjun med Michael Wahlgren i den här podden. Han driver byrån Pineberry som hjälper företag nå fler kunder via Google och sökmotoroptimering. De och erbjuder också flera utbildningar inom Google Analytics och Google Adwords.

I podden får du en bra överblick kring grunderna i Google adwords, blandat med experttips från Michael som har jobbat med Google ads i över 10 år.

Du får bl a reda på:

  • Hur du kan göra för att välja rätt sökord till din annonskampanj
  • Varför dina Googleannonser aldrig blir helt “färdiga”
  • Hur du ska tänka kring själva annonstexten
  • Varför du bör använda ett eller flera tillägg i dina annonser

Om du driver företag eller ansvarar för marknadsföringen i företaget rekommenderar jag definitivt att du lyssnar på det här avsnittet. Även om du inte följer min podcast i övrigt!

Det finns ett enormt värde i att höra hur en expert arbetar och du kommer definitivt snappa upp flera bra tips i podden. Avsnittet är lite längre än normalt, men jag tror verkligen du kommer ha nytta av att lyssna på den dryga timmen avsnittet omfattar.

Google Adwords konto

Du kan starta upp ett eget annonskonto hos Google helt gratis. Då har du möjlighet att nå dina kunder i Söknätverket, via visningsannonser, Video-annonser och App-annonser. Videoannonserna visas på Youtube, som ägs av Google.

Men… innan du kastar dig in och annonserar överallt behöver du lära dig grunderna i Google Ads och det är där vi börjar podden. Du behöver starta och ställa in din annonskonto på Google, så att du har rätt förutsättningar för dina kampanjer.

Text-annonser

Textannonserna kan se ut på flera olika sätt beroende på vilken enhet och yta de visas på. Du kan lägga till information om olika tjänster, telefonnummer, adress, app-installation m.m. under huvuddelen av annonsen. Dessa annonser syns i söknätverket hos Google.

Visnings-annonser

Kallas också för “bannerannonser” eftersom de i regel syns upptill eller nedtill på en hemsida som tillåter annonser från Google. De kan innehålla en kombination av text och bild.

Video-annonser

Youtube ägs av Google och du kan använda videoannonser för att nå din målgrupp via Youtube. Det finns några olika typer av videoannonser där kanske “pre-roll”-annonsen är den vanligaste.

App-annonser

Visa ditt erbjudande direkt i appar som din målgrupp använder. Om du någon gång har laddat ner en gratisapp så har du sett reklam i appen. Det är den ytan som du kan använda via denna typ av annonsering.

 

Vad tycker du om intervjun?

Nu är det din tur! Har du några frågor på det vi pratade om i intervjun? Passa på och ställ din fråga och kommentera nedanför.


Länkar i avsnittet:

 

Jag förespråkar full transparens (i alla lägen) och därför vill jag poängtera att den här artikeln och podcasten inte innehåller några affiliatelänkar eller sponsrat innehåll. Du avgör såklart själv om boken vi pratar om är relevant för dig. Jag rekommenderar den i alla fall till alla som vill vässa kunskaperna i Google adwords. Klockren!

 

Mer om Greger Hillman

Greger utbildar och hjälper företagare att dra nytta av webben i sitt företagande. E-postmarknadsföring, marknadsföringsstrategier, bygga hemsidor och webbkurser.

Följ mig på:

Lämna kommentar: