Ett webinar är en workshop online där du kan bjuda in deltagare som är med via internet. Det finns många olika användningsområden för webinar eller webbseminarium som de också brukar kallas. (I podcasten går jag igenom detta mer i detalj.)

Du kan bl a använda webinar för att:

  • samla in leads genom att erbjuda gratis webinar till din målgrupp
  • utbilda personer i mindre och större grupper, gratis eller som del i utbildningsprogram
  • marknadsföra dina varor och tjänster
  • hålla i gruppcoaching med deltagare från hela landet (eller världen)
  • sälja föreläsningar som ger access direkt efter betalning. Helt automatiserat

En stor fördel för deltagarna är att de inte behöver avsätta mer tid än vad webinaret kräver. Det är bekvämt att koppla upp sig via sin egen dator eller mobil och man slipper resor som tar både tid och kostar pengar.

För DIG som arrangör av webinaret har du möjlighet att nå fler personer i din målgrupp som finns utspridda över landet. Det ger dig fler möjligheter att skapa en relation till blivande kunder som inte hade känt till dig annars.

Du behöver ha koll på de viktigaste sakerna kring att hålla i webinar, så att du har utrustningen och tekniken du behöver. Jag har förberett en checklista som du kan ladda ner gratis nedan.

[thrive_leads id='13836′]

Hur får man deltagare till webinar?

Vägen till att få deltagare till din workshop kan se väldigt olika ut. Här är några sätt som du kan använda dig av:

  • E-postlista: Har du redan en e-postlista och ett nyhetsbrev ska du absolut göra ett utskick med inbjudan till ditt webinar där. Det är personer som redan känner till dig och där har du redan byggt upp ett visst förtroende, vilket troligen kommer ge dig en bra grund av registreringar till webinaret.
  • Annonsering: Du bör definitivt titta på annonsering på Facebook  för att få fler registreringar. (Plattformarna kan variera beroende på din verksamhet) Det här är oftast mot ”kall trafik”, vilket kräver lite mer finess och strategi för att du ska få en bra konvertering, dvs ration mellan annonskostnad, visningar och registreringar till workshopen.Du kan också annonsera mot personer som varit på din hemsida vid ett tidigare tillfälle, men som kanske inte finns med på din e-postlista. Det gör man med sk. Re-targeting. (Vill du veta mer om Facebook ads rekommenderar jag avsnitt 58 och avsnitt 59 av HillmanPodden. Där kan du läsa, lyssna och se videor om annonsering på facebook.)
  • Sociala medier: Du kan också dela information om ditt webinar i dina sociala kanaler. Det är också bra att göra, men räkna inte med någon anstormning om du BARA gör det. Alla sociala plattformar skruvar åt den organiska spridningen (gratis) mer och mer, vilket innebär att det är svårt att nå sina följare genom att bara dela informationen.Är du aktiv eller driver en grupp på Facebook kan du få lite bättre spridning på din inbjudan, men var noga med att kontrollera vilken policy som gäller kring länkar och inbjudningar i grupperna du delar först.

Betalda eller gratis webinar?

Det vanligaste är att man bjuder in till gratiswebinar, men du kan också t ex erbjuda befintliga kunder en föreläsning eller kortare utbildning mot betalning.

Min erfarenhet är att det är betydligt svårare att få nya kunder att köpa direkt av dig. Om du istället börjar med att bjuda in till ett webinar där du kan skapa ett förtroende för dig och ditt företag så blir det betydligt lättare. Det kräver såklart också att du har ett relevant erbjudande eller tjänst för de som deltar i webinaret.

3 typer av webinar med olika funktioner

Det finns 3 huvudtyper av webinar som du kan använda i ditt företag.

  • LIVE webinar: Fördelen är framförallt att du kan fånga upp frågor direkt i realtid. Det kan vara direkt avgörande för att deltagare som har funderingar eller tvekar ska bli dina kunder där och då…. direkt.
  • Inspelade webinar: Fördelen är att du inte behöver vara där när deltagare tittar på det. Det kan användas för att få hävstångseffekt och du kan till och med ha inspelade kurser som man betalar för att få gå, direkt via webinar. Ett sätt att skapa passiv inkomst på.
  • Hybrid webinar: En blandning av Live och inspelat vilket lämpar sig bra om du behöver visa något i en video som inte är möjligt att göra live. Eller om du vill leverera en utbildning eller försäljningspitch som är förinspelad, så att du kan bemanna chatten under tiden. Möjligheterna är många.

Vilket webinar program ska man använda?

Jag har provat 4 olika lösningar själv och det här är en marknad i ständig rörelse. Min erfarenhet är att det är bra att göra ett strategiskt val tidigt, vilket tar hänsyn till både budget och möjligheten att ”växla upp” när den tiden är mogen.

Jag använder Webinar Jam Studio (affiliate länk*) vilket gör det möjligt att hålla i de tre typerna av webinar som jag beskrivit ovan. Plattformen är stabil och den är väldigt populär bland digitala företagare. Jag själv har hållit över 70 webinar med systemet och om jag ska rekommendera något så blir det Webinar Jam Studio.

Med programmet kan du använda kamera och mikrofon samt skärmdela t ex en powerpoint presentation. Du kan koppla till betalsystem för att sälja direkt via webinaret, det finns en inbyggd chatt där deltagare kan ställa frågor och du kan till och med bjuda in deltagare att vara med med ljud och bild om du skulle vilja det.

Det finns fler möjligheter än så, men istället för att läsa om det här kan du se det ”in action” när du fyller i dina uppgifter under videon nedan. Det är gratis och då får du Checklistan ”7 steg till workshops online” samt möjlighet att testa Webinar Jam Studio gratis i 60-dagar

[thrive_leads id='13836′]

Nu är det din tur!

Vad är din största utmaning för att komma igång med webinar?Skriv en kommentar här nedanför!

*Den här sidan innehåller affiliatelänkar vilket innebär att jag kan få ersättning från företaget bakom produkten om du köper via min länk, men utan merkostnad för dig. Om du väljer att gå via min länk vill jag passa på att tacka dig, eftersom det  gör det möjligt för mig att skapa mer material som hjälper dig och andra företagare. Jag rekommenderar aldrig en produkt som jag inte själv använder och som jag tror kan hjälpa dig digitalisera ditt företag.