Det är allt fler företag som hänger på trenden att ge bort något i utbyte mot e-postadress hos företagare. Ett effektivt sätt att kunna nå dessa personer i vardagen direkt via inboxen. Med kontaktuppgifterna kan man sedan skicka ut en serie e-postbrev i syfte att utbilda, hjälpa och informera sina prenumeranter om företagets varor och tjänster.

Som med allt finns det både bra och dåliga sätt att göra det på. Jag skulle också vilja inflika att det verkligen finns skiftande moral i hur företag väljer att utnyttja direktkanalen som man får till potentiella kunder och konsumenter.

Min uppfattning är att man alltid måste sätta kunden i fokus och om du kan hjälpa dina kunder lösa faktiska problem så kommer du också tjäna pengar, vilket är en förutsättning för att driva företag och inte leka företag. Sorry, men det kan behövas sägas och höras ibland. I lyssnarfrågan är frågeställningen om det alltid är bra att erbjuda en e-book eller annan giveaway, när kvalitén minst sagt kan vara undermålig?

Det första intrycket kan påverka väldigt mycket och om du får en besk eftersmak eller bara står frågande till varför du ens brydde dig om att ladda ner e-boken så kanske det inte blir så bra…..

Å andra sidan så kan du bygga ett direkt förtroende om du kan följa upp och kanske till och med överträffa förväntningarna. Förtroendekapitalet är något du behöver för att på sikt ska kunna erbjuda dina varor och tjänster via dina e-postutskick.

Med andra ord så är en bra kundmagnet guld värd medan en mindre bra kan vara dålig för ditt företagande. Då blir ju frågan vad som är en bra respektive en dålig lead magnet, eller hur? Lyssna på podcasten så får du höra mina tankar om det. Jag riktar ett extra tack till Irene Jansson som skickade in frågan till podden.

Har du en fråga om webbföretagande och digital marknadsföring så har du chansen att få den besvarad direkt i Hillman Podden. Ställ din fråga här: HillmanPodden.se