En kundmagnet, eller lead magnet som det heter på engelska, ger dig bättre odds att få en mer varaktig relation till besökarna på din hemsida. Inte till alla, men det är inte heller det som är poängen. Om du går till dig själv eller i alla fall hur de flesta använder sig av internet så sitter man och ”slösurfar” ibland, eller hur?

Det kan vara att du letar efter en restaurang, frisör eller varför inte en resesajt eller en coach för din egen utvecklings skull. Jag skulle vilja på stå att alla ”slösurfar” då och då. Jag är då i alla fall skyldig till det.

Det jag vill komma till är att det kan finnas en miljon anledningar varför dina hemsidebesökare inte handlar av dig eller lyfter på luren och ringer, oavsett hur tydligt du visar dina tjänster…. Telefonen ringer, måste mata katten, hade ett annat möte bokat osv.

En chans att fånga uppmärksamheten

Du har oftast bara en chans att fånga uppmärksamheten hos de som besöker din hemsida och tiden är dessutom knapp. Man brukar prata om att man har 3-4 sekunder på sig att visa att ”det här är rätt hemsida för dig”.

Du måste utgå från att ingen vet vem du är, det gör jag alltid. Det betyder egentligen att dina diplom, din utbildning, dina varor och tjänster spelar mindre roll i första skedet, eftersom besökaren inte har någon relation till dig eller ditt varumärke.

Det är otroligt lätt att bara klicka bort din hemsida och välja någon av de övriga 10-20… 100 alternativen som finns inom ditt område. Jag tror du förstår var jag vill komma, eller hur?!

Ge något av faktiskt värde för kunden

Jag ger en hel del exempel på vad detta kan vara i podcastavsnittet, men det jag verkligen vill trycka på är att du ska inte vara rädd för att ge bort din expertis.

Den första tanken på det är ofta: ”Men, om jag ger bort det jag ska sälja har jag ju inget att sälja?”

Svaret på det är både JA och NEJ. Det finns flera vägar att gå. Om du känner till 80/20 regeln så kan man t ex visa 80% av lösningen av ett specifikt problem.

Personligen gillar jag inte riktigt den varianten utan då tycker jag att det är bättre att visa en sak eller ge en sammanfattning på ett övergripande sätt, som ändå ger en större förståelse för hur det går till. Vad det nu är….

Båda versionerna fungerar och det finns flera sätt att göra det på såklart, men det är två vanliga exempel på hur du skulle kunna börja med din egen kundmagnet.

Med bakgrund av det jag skrev ovan så är tiden knapp. Du har möjlighet att börja en konversation med din potentiella kund genom din kundmagnet (kommer in på hur det går till praktiskt längre ner).

i ena handen har du en möjlighet att få sälja längre fram. I den andra handen har du….. ingenting(!) eftersom alternativet hade varit att din potentiella kund bara klickade bort sig från din hemsida.

– Hänger du med?

Det kommer alltid vara de som vill göra saker och ting helt själva och bara är ute efter rätt information.

P-E-R-F-E-K-T!

– Det är inte din målgrupp ändå!

Du vill ha kontakt med de som är intresserade av att jobba med dig, köpa dina tjänster och dina varor.

Utbilda din kund med en kundmagnet

Du har en möjlighet att besvara många vanliga frågor som brukar dyka upp när du jobbar med dina klienter eller beskriva hur en process ser ut, på ett övergripande sätt. Kom ihåg att kundmagneten ska ge något av värde för dina besökare. Med andra ord, oavsett om man blir din kund eller ej längre fram så ska man fått ut något av att ladda ner din kundmagnet.

Vad ska man ge bort i sin kundmagnet?

En grundregel tycker jag är att inte göra det för svårt för dig själv, speciellt om du aldrig har tagit fram en kundmagnet förut. Du skulle kunna nöja dig med en PDF som listar 7 vanliga frågor och svar eller en checklista inför resan.

Det kan vara en rad tips för att få blommorna att växa bättre eller en samling länkar till specifika hemsidor eller videor på t ex youtube.

Om du känner dig bekväm med video skulle du kunna spela in en kort meditationssekvens som du lägger upp på din hemsida om meditation. Samma sak för dig som jobbar som coach.

Återigen, var inte rädd att sticka ut lite och ta istället chansen att hjälpa dina potentiella kunder samtidigt som du visar att du är kunnig inom ditt område.

Hur ser en kundmagnet ut?

Jag har redan varit inne på vad en kundmagnet kan vara, men sammanfattningsvis kan man säga att du har 4 medier att välja emellan.

  • PDF-fil
  • Bild
  • Ljud
  • Video

En PDF-fil kräver inget mer än vanliga Word som finns på de flesta datorer. Du kan till och med använda Google Docs för att skapa en PDF utifrån ett vanligt textdokument.

Med en ljudfil kan du spela in t ex en intervju eller instruktion, beroende på vad som passar din verksamhet.

En video säger väl kanske mer än tusen bilder och du kan visa visuellt ”hur man gör”, eller bara prata in i kameran och visa dig själv. Det gör det lättare att skapa en relation till din målgrupp.

Om du ska filma dig själv är det bra att lägga lite extra tanke bakom vad du ska säga, se till att du har bra belysning, tyst runtomkring och kameran i huvudhöjd. (Några snabbtips från onlinekursen i Webinar Jam)

Så ger du bort din kundmagnet och samlar in e-postadresser

  1. Visa upp din kundmagnet tydligt på din hemsida
  2. Samla in e-postadresser i utbyte mot kundmagneten
  3. Leverera kundmagneten som utlovat

Det innebär en del jobb med att få ”systemet på plats”, men det fina är att när det väl är igång så sker leveransen av din kundmagnet helt automatiskt och du kan se hur antalet kontakter ökar på din e-postlista.

Med ett system som Mailchimp kan du skicka både nyhetsbrev och sätta upp automatiska mailutskick till varje ny prenumerant som fyller i sina uppgifter.

Vill du lära dig sätta upp din kundmagnet rekommenderar jag Hillman Business Bootcamp som går igenom hur det går till.

Vad gör man med e-postadresserna?

Det är nu du kan följa upp det där första hemsidebesöket genom en förprogrammerad e-postsekvens som hanteras av mailchimp. Det kalla också för autoresponder, eftersom man skriver e-breven vid ett tillfälle och sedan lägger in dem i systemet som portionerar ut dem enligt ett förbestämt schema.

Om du vill veta mer om hur en autoresponder fungerar ska du lyssna på avsnitt 5 av Hillman Podden som går in mer i detalj på hur det fungerar.

Relaterade länkar: