– Du har redan kunskapen som krävs för att fylla en webbkurs. Nu behöver du bara lära dig paketera den digitalt, så att du kan sälja den om och om igen.
Sälj din kunskap i en webbkurs online
Det brukar kallas för e-learning, webbkurs eller e-kurs och kontentan är densamma. Det handlar om att paketera kunskap på ett strukturerat och lättöverskådligt sätt som dina kunder kan konsumera närhelst de passar dem. Den sista biten, ”närhelst de passar dem” är otroligt viktig, eftersom du helt plötsligt kan utbilda din målgrupp närsomhelst!
En e-kurs som säljs på nätet är egentligen en digital produkt och med det menar jag att du konsumerar innehållet via din dator, pekplatta eller mobiltelefon. I vissa fall brukar man komplettera kurserna med nedladdningsbara pdf:er och ljudfiler.
E-learning är en Win-Win för dig och dina kunder!
Dina fördelar som producent av webbkurser:
Med digitala kurser kan du hjälpa fler kunder med specifika problem utan att vara begränsad av tiden.
E-learning produkter kan fungera både som en introduktion till dig och ditt varumärke eller som en förlängning av ditt företag. Det ger nya möjligheter för ditt företag att växa och nå ut till din målgrupp.
Du skapar innehållet i kursen vid ett tillfälle och kan sedan sälja den om och om igen till nya kunder. Din ROI, Return on investment, bara växer med varje ny försäljning och du har skapat dig en passiv inkomst källa.
Du kan nå betydligt fler än om du hade hållit i utbildningen med personligen med respektive kund. Dessutom kan du erbjuda den till en lägre kostnad eftersom du kan dra nytta av skalbarheten, dvs nå fler kunder med samma produkt.
Lek med tanken att du har 10 webbkurser som både genererar passiv inkomst och marknadsför dig och ditt företag på autopilot. Det är en kittlande tanke, eller hur?
Eftersom jag själv har gjort och gör detta vet jag att det går. Du kan göra samma sak och det behöver inte vara så krångligt heller!
Visst, det är en del teknik man behöver lära sig och ha koll på, men jag kan inte hitta något argument som talar emot den potentiella uppsidan som du har med att bygga en webbkurs som säljer dygnet runt.
Kundens fördelar med att gå en webbkurs:
Dina kunder får hjälp direkt, vilket gör dem nöjda och självklart dig nöjd också eftersom du får sälja din kurs.
Tillgängligheten är A och O, eftersom alla har mycket att göra och kanske inte kan gå en vanlig kurs beroende på sitt schema.
Din kurs löser kundernas problem och dessutom till en lägre kostnad än vad en konsult kostar eller om man själv skulle försöka lista ut hur man gör (Vad är din tid värd? Där finns det mycket att tjäna!)
Bygg en webbkurs på rätt sätt
Innan du börjar bygga din e-kurs behöver du ta reda på vad dina kunder behöver. Annars kan du stå med en webbkurs som lär ut A fast dina kunder behöver och efterfrågar hur man gör B. Ett sätt att komma förbi detta är att fråga dina kunder.
Om du har en e-postlista med kontakter kan du skicka ut en enkät eller några korta frågor som syftar till att få feedback och input till ett kursinnehåll.
Har du inga kontakter kan du göra en undersökning via Facebook. Då annonserar du och mäter vilken målgrupp som är mest mottaglig för ditt budskap. (OBS, här behöver man testa olika texter och bilder för att få en någorlunda rättvis mätning)
FB annonseringen bör leda till en landningsida där du ber om besökarnas e-postadresser. Den listan kan du sedan bearbeta vidare för att komma fram till vad kursen skall innehålla.
(högerklicka om du vill ladda ner filen)
Pilotkursmodellen: bra både för kunderna och dig!
Det är smartare att inte bygga hela kursen klart innan man säljer den. Jo, du läste rätt. Det är bättre att bara producera 40-50% av kursinnehållet och sedan börja sälja den.
Dels så får du validerat att dina kunder är villiga att betala för den samtidigt som du får personer som ”testkör” kursen och lämnar feedback på innehållet.
Det är vanligt att man också håller ett lägre pris under uppbyggnadsskedet för att göra det lättare att få kursdeltagare.
Det är ju lite omvänt, men det fungerar. Man får mer värde i en pilotkurs till lägre pris än den färdiga kursen som säljs till ordinarie pris.
Eftersom du själv kommer vara delaktig och svara på frågor så får kursdeltagarna i pilotkursen direktkontakt med dig, vilket är värt MYCKET pengar. Din tid kostar!
4 val av medier i din kurs
Du kommer få nöjda kursdeltagare om du lyckas presentera innehållet på ett bra sätt. Det är därför vanligt att man kombinerar text, bild, ljud och video just för att göra kursen mer lätt att ta till sig. Däremot så behöver man inte använda alla fyra medier, men en kombination av flera gör möjligheterna större för dina kunder att kunna ta till sig innehållet.
Vissa föredrar text och bild medan andra föredrar video. Det finns såklart tillfällen där t ex video är bättre än text som om du utbildar i en programvara där du ska visa på skärmen hur det fungerar, men i regel kan du använda fler medier.
Modulmodellen: En vanlig struktur på webbkurser
När du ska strukturera din kurs kan du tänka lite som kapitel i en bok. Den behöver ha en inledning, ett antal kapitel och ett slut.
Inom e-learning är det vanligt att man pratar om ”moduler”, vilket skulle kunna jämföras med bokens kapitel. Modulerna innehåller sedan ofta delmoment med steg-för-steg instruktioner fördelat på de 4 medierna som jag beskrev ovanför. (se exempel ovan)
Denna modell gör det lättare för kursdeltagarna att se var de är och var de är påväg samtidigt som det bli lättare att gå tillbaka och titta på ett specifikt moment om man behöver.
Felet många gör när de producerar e-kurser
Jag måste erkänna att jag också gjort detta. Man vill mycket men det är inte alltid det som är bäst för din kund. Om du fokuserar på att lösa ett specifikt problem så kommer du lyckas bättre än om du försöker tillgodose allas önskemål.
Det kan ju låta självklart, men kom ihåg detta när du väl börjar arbetet med din webbkurs.
- Skala av
- Förenkla
- Fokusera på lösningen på ett problem
- Visa steg-för-steg
Jag har skrivit en artikel med 7 steg till att bygga webbkurs i bloggen på Hillman Academy. Där kan du också se hur du kan komma igång med din egen webbkurs på ett smidigt sätt.
Vilken kursplattform ska man välja?
Jag brukar säga att det finns två vägar att gå. Den snabba vägen eller den mest lönsamma vägen. Båda vägarna har sina för- och nackdelar, men som jag beskriver det i podcasten så rekommenderar jag den snabba vägen om du inte har så bra kunskap om WordPress och plugins.
Fördelen med en färdig plattform är att det är ….. färdigt!
Du behöver bara ladda upp dina videor, texter, ljudfiler och bilder. Kostnaden varierar från gratis till tusenlappar för att komma igång. Man delar också ofta på intäkterna med varierad procentandel beroende på abonnemangstyp. Det kan röra sig om upp till 50% av försäljningen. MEN, nu tänker du kanske att det låter dyrt…..
Tänk så här:
Varje dag som din kurs inte finns till försäljning är en dag som du missar chansen att få sälja.
Du kan behålla 100% av ingenting(!) eller få ut din kurs och börja generera passiv inkomst snabbare.
I artikeln ”Välja kursplattform till onlinekursen” på Hillman Academy går jag in i mer detalj på 6 alternativ för färdiga kursplattformar.
Tjäna mer per försäljning med WordPress som plattform
Som jag nämnde tidigare så kan det vara värt att bygga en egen kursportal i WordPress för att behålla mer av kontrollen och sänka driftkostnaderna. Det kräver en del kunskap men det finns utbildning online där du lär dig bygga en egen webbkurs, steg-för-steg.
Om inte direkt så ändå på sikt eftersom kostnaderna förknippade med färdiga plattformar är relativt höga.
Jag tror det här kan vara lite tyck och smak också, men jag föredrar att ha full kontroll på mitt material.
Det finns många plugins som gör din hemsida till en medlemsportal och plattform för att kunna sälja digitala produkter.
Om du ska sälja produkter för nedladdning kan Woo commerce vara ett alternativ. Gäller det enstaka produkter behövs inte ens något plugin utan du kan sköta det via Paypal eller Stripe.
Det kan se ut så här:
- Köparen betalar via din Paypal-knapp
- Köparen omdirigeras till en gömd sida på din sajt där nedladdningen finns
Svårare än så behöver det inte vara. Men nu har jag diskuterat webbkurser och de är ju ofta uppdelade i fler delar. Man konsumerar dem också över tid, vilket betyder att man behöver någon sorts portal för att skydda materialet för betalande.
Den funktionaliteten är lätt att få till på en WordPress sajt med hjälp av ett tillägg som t ex MemberPress eller LearnDash, vilket är två plugin jag själv använder på flera webbplatser. Det finns en hel rad plugins som gör i stort sätt samma sak, vilket är att skydda delar av sajten bakom en betalvägg.
Sammanfattningsvis
Vi befinner oss i början av en e-learning boom i Sverige och du har möjligheten, precis som dina konkurrenter och kollegor, att skapa en ordentlig ”kunskapsbusiness” online.
Jag hoppas du inser vilken potential det finns med e-kurser även för dig och din verksamhet. Det har aldrig varit en bättre tidpunkt än nu för att bygga webbkurser och sälja dem på nätet.
Besök HillmanAcademy.se för att lära dig ta fram en egen e-learningkurs.
Vill du se exempel på en webbkurs rekommenderar jag en titt på webbkursen Starta Podcast på 3-dagar som tillämpar många av byggstenarna som jag tar upp i podavsnittet.