Hemsidan är ditt skyltfönster som är tillgängligt dygnet runt. Den är ofta den första kontakten som nya kunder får med ditt företag. Självklart är det en viktig pusselbit i din marknadsföring.

Problemet som jag ser ofta är att man kanske har en hemsida, som ger väldigt lite tillbaka. Det beror på att man inte har lagt rätt grund, vilket direkt påverkar antalet besökare till hemsidan och antalet kundkontakter som den genererar.

[thrive_leads id='13225′]

7 vanliga misstag som gör att hemsidan inte säljer

Nr 1 – Sidan tar för lång tid att ladda upp

Det ställs allt högre krav på hemsidorna i och med att allt fler surfar via mobiler. De måste gå fort att få upp informationen på din hemsida.

Alla har bråttom idag och klickar hellre vidare till en annan hemsida än väntar på en långsam sajt. Det innebär att om din hemsida har lång inladdningstid går du miste om fler besökare. Du bör sikta på en laddningstid under 4 sekunder. 

”77% av befolkningen har en smartmobil och 76% använder internet i mobilen, 62% gör det dagligen.”

Källa: Internetstiftelsen i Sverige

Testa och se hur snabbt din hemsida laddar

Du kommer få lite varierande resultat, men det du ska titta efter i förstahand är tiden det tar att ladda in din sida.

Vad är bra och vad är dåligt?

Som riktlinjer kan man säga att du ska sikta på att ha en laddningstid under 4 sekunder. Ju snabbare desto bättre. Om din hemsida tar mer än 5 sekunder att ladda in tappar du troligen redan nu ett antal besökare som ger upp. Speciellt om de surfar via mobilen.

Nr 2 – För stora bilder

Stora bildfiler är en vanlig faktor till att hemsidan laddar långsamt. Du kan kolla hur din sida presterar genom att välja en av dina bilder på startsidan, högerklicka på den och ”öppna i ett nytt fönster”.

Om bilden fyller hela skärmen eller en stor del av den så är det en signal på att den inte är optimerad.

En annan faktor är storleken på själva bildfilen. Vanliga bilder, som inte behöver transparant bakgrund, ska du spara i JPG-format. Om du använder ett bildredigeringsprogram brukar man kunna optimera bilden för webben, vilket innebär att du får samma bild på skärmen men filen blir mindre vilket gör att den går snabbare att ladda in.

Du kan optimera dina bilder genom att ladda upp dem till internet (Länk i PDF:n) eller direkt på din WordPresshemsida med ett plugin som heter WP-smush it.

[thrive_leads id='13225′]

Nr 3 – Webbhotell som inte levererar

Om servern och webbhotellet inte levererar en stabil tjänst så kommer det såklart påverka synligheten och tillgängligheten för din hemsida.

Det finns massor med leverantörer av webbhotellstjänster och jag har jobbat med de flesta svenska leverantörerna och även en hel del med stora aktörer utomlands.

​Som jag nämner i Podcasten så rekommenderar jag Loopia eftersom de levererar en bra produkt, men framförallt eftersom deras support är suverän.

Disclaimer:Jag får inte betalt av Loopia för att skriva eller prata om detta. Däremot är mitt företag återförsäljare via Loopia och 99% av våra kunder finns på Loopias servrar, vilket kanske säger en del om kvalitén.

››Titta närmare på alla tjänster jag använder här ‹‹

Nr 4 – Ostrukturerat innehåll

Den här punkten hänger ihop lite med nr 5 och 6, eftersom det handlar om upplevelsen av hemsidan. Tydlig struktur och placering hjälper till att få en bra överblick snabbt.

Nr 5 – Det framgår inte vad företaget gör

De flesta besökare landar vanligtvis på startsidan på din hemsida. (Om man bortser från t ex annonskampanjer som aldrig bör peka direkt mot startsidan utan istället mot en landningssida som berättar mer om erbjudandet….. men det är ett helt annat ämne så jag tar det en annan gång.)

Ytan som syns först, dvs den del av sidan som man ser innan man börjar rulla nedåt, är den viktigaste du har på din startsida. Ofta används den för att hälsa välkommen eller liknande, vilket är ett totalt slöseri av den ytan. Självklart är man välkommen till sajten…..

Den ytan bör istället användas för att beskriva vad ditt företag gör på ett kortfattat och tydligt sätt, alternativt så kan du peka besökaren åt ETT håll. Du kan t ex visa en knapp, en sk Call-to-action. (Det DU vill att man ska göra på sajten.)

Nr 6 – För mycket saker på startsidan

Talesättet ”man ser inte skogen för alla träden” beskriver ganska bra det jag menar. Frågan du bör ställa dig är vad som är viktigast att visa först?

Inte vilka saker utan vilken sak är absolut viktigast. 

Nr 7 – Inget system för insamling av kontaktuppgifter

Din största tillgång i företaget är dina kunder. Utan dem har du inget företag, eller hur?

På din hemsida kan du se till att bygga ut ditt kontaktnät på autopilot genom att samla in kontaktuppgifter till potentiella kunder via olika typer av formulär.

Kom igång med nyhetsbrev

Om insamling av e-postadresser och autoresponders är ett helt nytt koncept för dig vill jag rekommendera min webbkurs ”Starta Nyhetsbrev med Mailchimp” .

Back in the day räckte det med att skriva ”prenumerera på vårt nyhetsbrev” för att få prenumeranter, men så fungerar det inte alls idag.

Du behöver ha en inbjudande gåva som gör det värt att ”betala” med sin e-postadress för att få det du erbjuder…. och samtidigt bli prenumerant på nyhetsbrevet.

Ett sådant exempel är min gåva till dig! Du har läst så här långt och kanske också lyssnat på podcasten. Jag har levererat en hel del värde och i det här läget så är det nog inte omöjligt att du tänker något i stil med ”Det här var bra information – jag undrar hur Gregers Action Guide ser ut. Den kommer hjälpa mig med min hemsida…. Hm, jag vill ha den!

Okej, kanske inte exakt så men du förstår säkert poängen. Alla vill ha något så istället för att göra som alla andra kan du istället ge något, vilket kommer resultera i att du får något. Det behöver faktiskt inte vara krångligare än så.

Nu är det din tur!

Jag har förberett en Action Guide i 5-steg som hjälper dig gå igenom din hemsida och se hur den presterar idag. När du det väntar en rejäl videobonus på dig också. Den vill du inte missa 🙂

[thrive_leads id='13225′]