I avsnitt 10 har jag ett minijubileum. Det var mitt mål när jag startade podcasten att jag skulle göra tio avsnitt och sedan utvärdera resultatet och intresset av att lyssna på podden. Jag är väldigt nöjd med den spridning podden har fått, men vill såklart att den ska nå ännu fler.

Gillar du podcasten?

Jag är jätteglad att du är här på min hemsida och tar del av min podcast. Om du har möjlighet så får du gärna dela den här sidan med dina vänner och bekanta, så att fler kan få upp ögonen för både podcasten och möjligheterna med att driva företag på nätet.

Strategin för att sälja på nätet skiljer sig från storgatans butiker i stan.

När du går längs storgatan i din hemstad så kan du se in genom skyltfönstren där man har lyft fram några utvalda varor. Det är till för att fånga din uppmärksamhet, så att du ska välja att gå in i butiken.

Den här typen av marknadsföring har funnits väldigt länge och den fungerar. Väldigt bra till och med.

På internet har vi vant oss vid ett ”standardutseende” hos webbshoppar. Det är inget konstigt att man visar upp sina produkter på ett liknande sätt som hos butiken längs storgatan.

I det här podavsnittet pratar jag om strategin att inte pusha för att sälja något direkt på din hemsida och den vänder sig till alla andra typer av verksamheter där det istället lönar sig att informera och utbilda.

För att dra liknelsen med storgatan ett steg längre:

I din hemstad vet du säkert var de flesta butikerna ligger längs storgatan, eller hur?  De kommer finnas kvar imorgon också när du går på gatan och dagen efter det. Du ser alltså dessa butiker återkommande, vilket också gör att du medvetet eller omedvetet blir mer bekant med butikernas ”varumärken”.

På internet är storgatan väldigt mycket större. Du har massor med val bland butiker och tjänster som alla vill ha fler kunder. Chansen att en hemsidebesökare skulle komma ihåg din sajt eller återkomma flera gånger av sig självt är näst intill obefintlig. Anledningen är just den att det finns så många valmöjligheter.

Därför har du bara en chans att fånga uppmärksamheten tillräckligt länge för att kunna samla in den informationen som behövs för att du ska kunna kommunicera med besökaren flera gånger över tid. Jag pratar såklart om en e-postadress.

Med en växande databas av e-postadresser som går till prenumeranter på ditt nyhetsbrev har du möjlighet att bygga en relation med din målgrupp över tid likt den man får av att gå förbi den lokala affären där man skyltar med olika varor längs storgatan.

Ser du nu vikten av att ha ett system för att samla in e-postadresser?

Jag skulle vilja påstå att det mycket väl kan vara din största tillgång i ditt företag. Du har en direktkanal till din målgrupp som gärna vill veta mer om det du gör.

Tack för att du lyssnar!

Jag vill tacka för att du lyssnar på min Podcast och jag vill som sagt gärna höra från dig. Kommentera här nedanför eller skicka ett röst memo till mig med en kommentar eller fråga som jag kan ta upp i framtida avsnitt av Hillmanpodden.

För visst kommer det fler avsnitt? Jodå, det gör det!