Jag har mycket kontakt med egenföretagare och speciellt med företag som har sin målgrupp och marknad lokalt.

Ett vanligt scenario är att man lägger sin annonsbudget på tidningsreklam, men det blir oftast vädligt dyrt och man kan inte heller mäta speciellt bra ”hur det gick” när man annonserar i tryckmedia. På internet är det däremot en helt annan sak. Här kan man mäta det mesta, vilket gör det lättare att se vad man faktiskt får för t ex en annonskampanj på Facebook eller Google.

Nu handlar inte det här avsnittet i första hand om annonsering, även om jag nämner ett marknadsföringsalternativ som är väldigt effektivt i podden. Nej, det handlar om vad du som lokal egenföretagare kan göra för att synas bättre vid sökningar lokalt efter dina varor och tjänster.

Det behöver inte kosta en krona, men om du skulle prova att skippa nästa tidningsannons och istället lägga dom pengarna på en kampanj på Facebook eller Google så kommer du att få uppleva skillnaden.

En liten disclaimer här: Annonsering kan göras både bra och dåligt även på nätet. Jag nämner en teknik i podcasten som kräver lite tekniskt kunnande.

Länkar till källor som nämns i detta avsnitt: