I podden handlar det om hur du strukturerar innehållet i dina nyhetsbrev, så att fler öppnar, läser och klickar på dina länkar. Det är viktigt eftersom det direkt påverkar genomslagskraften som dina e-postutskick får. Det påverkar i sin tur ditt varumärke, uppfattade kvalité och försäljning. 

Lyssna när jag går igenom hur du ska skapa innehåll i dina nyhetsbrev. Lyssna direkt via spelaren ovan eller på iTunes och Stitcher. (Kom ihåg att prenumerera, så att du får alla kommande avsnitt också)

Du måste få prenumeranterna att öppna ditt nyhetsbrev

Ett nyhetsbrev eller e-postutskick ska alltid ha ett specifikt syfte. Du kan använda det för att berätta om en nyhet i företaget, utbilda din målgrupp eller sälja direkt via erbjudanden. Alla tre varianterna är bra om de struktureras på ett tydligt sätt, men det är långt ifrån enkelt att få till.

Om du skickar nyhetsbrev idag så kanske du kan relatera till följande scenario. Jag lägger ofta en hel del tid på att skapa ett bra innehåll i de e-postkampanjer jag skickar ut. Däremot så slarvar jag en del med rubriken, dvs det man ser i samband med att ett nytt e-brev kommer till inboxen.

Jag erkänner gärna att det är rent dumt, eftersom jag samtidigt märker att resultatet blir så mycket bättre när jag tar mig tid att få till en tilltalande rubrik. Därför skulle jag säga (både till dig och mig) att se till att lägga tid på rubriken, eftersom den direkt påverkar hur många som öppnar ditt e-brev.

3 strukturer som fungerar

Här är ett exempel på en e-postkampanj där du har en tydlig ”Call-to-Action” i form av flera länkar och en bild som också är en länk. E-brevet kommer från ConvertKit som är en e-posttjänst precis som mailchimp. Alla fyra länkar som är utmärkta på bilden leder till samma ställe.

Mailexempel från Jon Loomer

jon-loomer-nyhetsbrev

Det här är ett textbaserat utskick som inleds med en frågeställning för att fånga uppmärksamheten. I mailet finns två länkar. Båda går till samma ställe. Den första är utskriven, dvs hela webbadressen är utskriven i syfte att visa dig exakt var länken går.

Mailet är uppdelat för att det ska vara lätt att läsa igenom paragraferna och det avslutas med ytterligare en länk till samma sida på Jons hemsida. Skillanden denna gång är att den är inbakad i en tydlig ”Call-To-Action”-text (”take a look at my post”) i syfte att fånga in fler läsare.

Mailexempel från ConvertKit

  1. convertkit-nyhetsbrevI början på mailet: Det är en vanlig strategi att länka i början för att den ska synas på mobilskärmar utan att man behöver scrolla ner i mailet.
  2. En bild av en videospelare: Ett sätt att få läsaren att klicka på bilden (länken) och få läsaren över till hemsidan.
  3. En textlänk med tydlig uppmaning: ”Watch to see”
  4. En textlänk i slutet av mailet: Fångar upp de som ”scannar igenom” mailet.

Nyhetsbrev från Breakit

breakit-nyhetsbrevBreakits e-postutskick har förändrats en del över tid. De var mer textbaserade med fokus på en nyhet, men nu har man gått över till att visa flera nyheter i samma utskick tillsammans med en bild och CTA-knapp.

”Call-To-Action”-knappen och den relaterade bilden leder till den specifika artikeln. Ett smart sätt att försöka fånga intresset för en av de aktuella nyheterna, så att man får över läsaren till hemsidan.

Det är såklart viktigt för ett företag i mediabranschen, eftersom man också säljer annonser på sin egen hemsida bl autifrån antalet besökare på hemsidan.

Hm… något att fundera på, men lång ifrån passande för alla företag.

På bilden ser du tydligt hur du kan nå varje nyhet på två sätt. Antingen via bilden eller via knappen. Nyheten kompletteras med en kort sammanfattning som har syfte att göra det så pass intressant att du klickar på länken. Fyndigt och effektivt!

Länkar i detta avsnitt