Vet du om att det finns ett verktyg inbyggt i facebooks annonsplattform som kan hjälpa dig göra research och hitta din målgrupp mer exakt, så att du kan få ut mer av din annonsbudget?

I den här artikeln, podcasten och videon får du reda på hur det kan gå till. Du har också ett konkret exempel nedan som visar hur urvalet skulle kunna se ut om du säljer barnvagnar och söker kunder via Facebook.

Facebook ger dig viktig information

Du har tillgång till ett suveränt verktyg som annonsör på Facebook. Det heter Målgruppsstatistik och ger dig möjlighet att göra research kring din målgrupp. Detta är såklart otroligt viktigt för att du ska kunna visa dina annonser för rätt personer och samtidigt nå bra resultat.

Verktyget ger dig tillgång till den samlade datan Facebook har om sina användare. Du kan inte få fram att t ex ”Lisa” gillar den typen av varor du säljer, däremot kan du få reda på hur många som liknar ”Lisa” och som också gillar den typen av varor du säljer.

Okej, det här kanske inte är helt glasklart för dig ännu och det är precis därför jag har satt ihop några skärmbilder nedan. De kompletteras också med ett konkret exempel samt en video nedan.

Är du beredd? Då kör vi!

Målgruppsstatistik – verktyg för research på Facebook

När du startar upp verktyget ”målgruppsstatistik” får du göra ett första val utifrån bilden nedan. (Notera att du måste ha ett annonskonto för att använda verktyget).

  1. Alla på Facebook – Du tar del av all data Facebook har kring sina användare och kan börja göra avgränsningar för att nå fram till din målgrupp. Mer om det nedan.
  2. Personer som är kopplade till din sida – Du utgår från de som gillar din sida på Facebook, vilket främst är användbart om du har en stor skara följare som är relevanta för det du jobbar med.
  3. En anpassad målgrupp – Du kan använda flera typer av anpassade målgrupper när du gör research. T ex kan du ladda upp din e-postlista direkt till Facebook för att annonsera riktat till dina prenumeranter. Eller så låter du Facebook utgå från dessa uppgifter och gå ut och leta upp fler personer med liknande profil, sk ”Lookalike Audience”.

Nu kanske du tänker: ”Var ska man börja?”

Min rekommendation är att du utgår från ”Alla på Facebook” om det inte är så att du redan har ett stort antal följare som du vill analysera närmare.

Facebook vet mer än du tror… mycket mer!

Hur kan Facebook veta så mycket om oss användare egentligen?

… och hur kan Facebook leta upp personer med liknande intressen bara utifrån en serie e-postadresser?

Svaret ligger i en kombination av Facebooks egna data och data från framförallt 3st tredjepartsleverantörer.

Facebook köper användardata och kopplar samman den med sin egen, vilket gör att man kan bygga upp profiler kring sina användare även om man från början bara har en e-postadress att utgå ifrån.

Som marknadsförare är det guld värt att kunna rikta sina annonser så specifikt och träffsäkert som möjligt, eftersom det ger bättre resultat på annonskampanjerna. Jag tror däremot att det är väldigt många som inte riktigt förstår hur mycket Facebook (Google, Twitter, Instagram m.fl) vet om sina användare.

Så använder du Målgruppsstatistik

När du valt källa för din analys (nr 1,2 eller 3 enligt ovan bild) kan du börja rikta dina efterforskningar mot målgruppen du söker. Det första steget är att ställa in rätt  geografiska område. Av någon anledning förladdas alltid verktyget med ”USA” som geografiska plats, vilket ger helt missvisande resultat av din research om din produkt är ämnat för den svenska marknaden.

Börja med att ställa in rätt geografiska område – du väljer land, men kan även nischa ner till städer och regioner.

Du kommer märka att du har en målgrupp på ca 5-6 miljoner som du kan nå varje månad via facebook efter att du har valt Sverige som geografiskt område. Det är en början men långt ifrån tillräckligt för att du ska kunna använda det som underlag till en annonskampanj.

Hur löser man det problemet då?

Jo, genom att göra urval och avgränsa sökresultaten ytterligare.

Det gör du via panelen till vänster (se bilden nedan). Panelen ger dig möjlighet att bli väldigt specifik, vilket du också kan se i antalet personer du potentiellt kan nå utifrån dina kriterier.

Okej, nu har du fått en första blick på verktyget samt vad du ska titta efter och göra för att börja ta fram din egen målgrupp på Facebook.

Låt oss göra det här lite mer intressant….

I podcasten ger jag ett exempel som jag vill dela med dig här nedanför. Du kommer först se det förklarat i text + bild, vilket ger en tydlig bild av processen. MEN, eftersom jag vill att du ska ta till dig detta på bästa sätt så har jag också spelat in en video som går igenom samma exempel steg-för-steg.

Hoppas du gillar det?!

Ett konkret exempel – barnvagnar

Låt säga att du driver ett företag som säljer exklusiva barnvagnar. De kostar ungefär 10-15 000kr styck och du söker nu nya kunder till dina produkter.

Vad gör du?

En bra start är att försöka definiera kunden utifrån levnadssituation, ålder, inkomst, utbildning m.m. Vi säljer i det här fallet en produkt som vänder sig till nyblivna eller blivande föräldrar. Här gäller det att koppla på hjärnan och tänka lite.

Så här skulle man kunna tänka sig att målgruppen för den produkten ser ut:

  • Upptagningsområde: Hela Sverige
  • Ålder: 35-44år
  • Gift
  • Har högskoleutbildning
  • Blivande föräldrar och med barn i åldern 0-3år

Du kan titta över axeln på mig för att se hur jag kom fram till detta i videon du hittar längre ner på den här sidan, MEN låt mig ge dig en kort beskrivning på hur jag kom fram till detta här först.

Vi vänder oss till en målgrupp som finns i Sverige och därför gör vi den avgränsningen i Upptagningsområde. Det är också ganska sannolikt att målgruppen finns mellan 35-44 år, eftersom det också är troligt att man tjänar bra för att ha råd med vagnen.

Som du kan se i videon nedan provar jag också att expandera målgruppen nedåt vilket ger en större målgrupp, men i exemplet landar vi på den mest köpstarka gruppen. Därtill kan man anta att man i regel tjänar bättre med en Högskoleutbildning i bagaget, vilket är anledningen till att det kriteriet fick vara med.

Vi landar på en målgrupp på 7-8000 personer per månad. Relativt snäv och potentiellt kostsam målgrupp, MEN eftersom produkter med högre pris i regel har en större marginal finns det möjlighet att betala mer per klick och besök, så länge man fortfarande genererar ett positivt resultat.

Genomgång av Statistikverktyget

[thrive_headline_focus title=”BONUSVIDEO” orientation=”left”]

 

[responsive_video type='youtube' hide_related='1′ hide_logo='0′ hide_controls='0′ hide_title='1′ hide_fullscreen='0′ autoplay='0′]https://www.youtube.com/watch?v=obcUjz2A8Zg[/responsive_video]