Nyhetsbrev spelar en central roll i ”räckvidden” av din marknadsföring. Det ger dig möjlighet att utbilda, informera och sälja direkt till personer som gillar det du gör.

Du prenumererar garanterat på en hel del nyhetsbrev, även om du inte är medveten om det. När du handlar i t ex en webbshop eller ansöker om ett medlemskort i en matvaruaffär måste du fylla i dina kontaktuppgifter. Din epostadress hamnar då i ett system som hanterar utskick till dig för att påminna om t ex kommande erbjudanden.

Skickar ditt företag nyhetsbrev?

starta-nyhetsbrev-mailchimpHar du inget nyhetsbrev, eller jobbar du inte aktivt med det? Då behöver du lyssna på det här podcastavsnittet, eftersom du i så fall går miste om potentiella kunder till ditt företag.

Med ett nyhetsbrev kan du kommunicera direkt till din målgrupp, utan att något drar uppmärksamheten åt ett annat håll. Jag tänker såklart på hur annonsering i sociala medier måste konkurrera med videor på katter och kompisarnas uppdateringar.

Nyhetsbrevet ger dig en direktkanal rakt in i mailboxen hos dina prenumeranter.

Hur ofta kollar du mailen? Om du är som de flesta så gör du det flera gånger varje dag. Det beror såklart på att du använder mail i både arbetet och privat. Skillnaden mot sociala medier är att bruset försvinner och du får större fokus av prenumeranten i mailboxen än om du skulle försöka fånga uppmärksamheten i sociala kanaler.

Ett nyhetsbrev är med andra ord ett väldigt kraftfullt sätt att få kontakt med potentiella kunder och det handlar såklart också om hur du förvaltar relationen till dina prenumeranter. Det är något som jag tar upp i avsnitt 40 av hillmanpodden, men här och nu handlar det först om hur du gör för att starta ett nyhetsbrev.

Starta nyhetsbrev med Mailchimp

Idag kan du starta ett nyhetsbrev gratis med hjälp av t ex mailchimp, en programvara som hanterar det ”praktiska” i bakgrunden.

Via programmet, som går att använda oberoende på dator eftersom det finns ”i molnet”, får du tillgång till ett system som hanterar insamling av nya prenumeranter, design av nyhetsbrev samt utskick till hela eller delar av din lista med prenumeranter.

Du har också möjlighet att tidsinställa utskicken och se statistik, vilket ger dig viktig information om när dina prenumeranter helst vill ta emot dina mailutskick. Antalet öppnade mail och klickade länkar påverkar direkt vilket resultat du kommer få av din epostkampanj.

Vad behöver jag göra?

Du kan starta upp ett mailchimpkonto helt gratis och prova dig fram själv eller så går du min webbkurs ”Skicka nyhetsbrev med mailchimp” som visar exakt hur du ska göra för att starta, ställa in och skicka dina nyhetsbrev.

Om du vill starta på egen hand och prova dig fram så kan det vara bra att veta vad du behöver göra för att komma igång. Kortfattat handlar det om följande:

  • Starta mailchimpkonto: Gratis via länken längst ner i artikeln
  • Grundinställningar: Verifiera dig, översätt knappar till svenska, skapa en lista där prenumeranterna samlas
  • Formulär: Skapa en sk. opt-in till hemsidan samt lägga in formuläret på hemsidan
  • Skapa en design: Lägga in bild och text samt länkar i nyhetsbrevet
  • Skapa en kampanj: Skicka ut nyhetsbrevet direkt eller på bestämd tid

 

ONLINEKURS i Mailchimp på svenska

I det här avsnittet pratar jag om en webbkurs och en rabattkod. Det erbjudandet har löpt ut och kursen är arkiverat eftersom Mailchimp har gjort STORA uppdateringar kring sina tjänster.

Istället har jag tagit fram en helt ny kurs som du finns på HillmanAcademy.se – utbildningsportalen för dig som vill jobba smart digitalt. 

Med nya Mailchimp kan du bl a

  • Skicka nyhetsbrev
  • Skapa automatiska utskick
  • Skicka fysiska vykort
  • Annonsera på Facebook och Instagram
  • Sätta upp Google Remarketing kampanjer
  • …  och mycket mer 

Läs mer om kursen här: Bemästra E-postmarknadsföring med Mailchimp