Instagram Teve (IGTV) gör det möjligt för dig att starta en egen kanal där du kan ladda upp videor som är max 10 minuter långa. har du ett större IG konto kan du ladda upp videor på max 1 timme.

När du startar din egen IGTV kanal är den knuten till ditt Instagram konto och du kan ha 1 kanal per konto.

Man förutspår att 78% av all mobildatatrafik kommer vara knuten till video år 2021och med den framtidsprognosen är det inte konstigt att Instagram satsar som man gör.

Jag ser IGTV som en stor möjlighet, precis som FB-live var när det först släpptes. FB-live är fortfarande ett superbra sätt att nå ut på och vi använder det flitigt hos Hillman Academy. Samtidigt så växer Instagram snabbt och i Sverige är det väldigt populärt.

… så självklart ska du se till att dra nytta av plattformen i din marknadsföring.

IGTV är byggt för mobilen

Instagram är ju en app i porträttläge och det har man tagit fasta på med IGTV också.

Alla videor som du publicerar på din Instagramkanal ska vara i upprätt läge (porträtt) och bör vara med formatet 1080×1920. 

Företag och influencers med stora konton på IG kan publicera 1 timme långa videor, men för majoriteten är det begränsat till 10 minuter. 

Om mikrofoner på IGTV

IGTV är inspelade videor 

Det går inte att sända LIVE via IGTV, utan du spelar först in direkt i mobilen eller genom en extern systemkamera eller liknande.

Så länge du tänker på att formatet blir i porträttläge kan du filma med din vanliga kamera och sedan importera det i t ex Camtasia för att redigera och lägga till t ex grafik och musik.

Ladda upp Instagram videor via datorn

När du har redigerat dina videor på datorn färdigt kan du ladda upp dem direkt till Instagram istället för att gå via din mobiltelefon. 

Filstorleken får max vara 3.6 GB, men det är svårt att nå upp till med tanke på att din video inte får vara längre än 10 minuter. 

Om du inte är nöjd med omslagsbilden kan du ladda upp en ny. Den behöver vara en JPG-bild och med formatet 1080×1920 får du bäst resultat.

Länkar och Hashtags med IGTV

Du kan fortsätta använda hastags precis som vanligt med dina InstagramTV videor.

Den stora nyheten är att du också kan länka ut till din hemsida eller annan valfri sida i beskrivningen. Tidigare har man varit begränsad till länken i profilen, men nu kan du alltså börja inkludera andra typer av Call-to.-actions (CTA) som ”klicka på länken i beskrivningen för att få XYZ” osv.

Det gör det enklare för dig som företagare att dra nytta av IGTV i marknadsföringssyfte. Samtidigt är ju grundidén att man ska vara kvar på IG och för mig som gillar video så blev den betydligt mer intressant i och med lanseringen av IGTV.

Jag tror man kan lära mycket av influencers som är vana vid IG formatet och att snegla på hur de gör kan vara en bra inspirationskälla. Samtidigt tror jag inte på att ta ett koncept rakt av utan det gäller också att utveckla sin egen stil, så att det matchar ditt varumärke.

Det ska bli intressant att se vad svenska företag och organisationer gör av det nya formatet.

InstagramTV presenteras i USA

IGTV släpptes över hela världen under juni månad och man kan redan se att det är många som börjar använda funktionen.

Jag tror det här kommer bli en viktig del i ditt strategiska puzzel för digital marknadsföring och det öppnar också för både kreativitet och flexibilitet. Riktigt spännande!

… just det, följ gärna mig på Instagram så kan du se mina IGTV avsnitt.