#45 Intervju med Nina Jansdotter - social media expert - Greger Hillman
Greger Hillman
Gillar du inlägget? Dela den gärna!

#45 Intervju med Nina Jansdotter – social media expert

Prenumerera: iTunes | Stitcher | Acast

Om näthat

Vad gör du när en person börjar förfölja varje steg du tar på sociala medier? När en person lägger ner mycket möda på att bygga upp falska facebookprofiler där målet är att sprida falska rykten om dig till dina vänner och familj?

Det här råkade Nina Jansdotter, som är dagens gäst, ut för. Rådet hon fick var att inte bemöta de lögner som spreds och istället anmäla till polisen samt börja blockera personens alla konton i kontoinställningarna till hennes Facebookkonto. Ironiskt nog verkar det som om just blockeringsinställningarna på Facebook spelat en viktig roll för Stalkerns möjlighet att sprida osmakliga bilder på Facebook utan Ninas vetskap om kopplingen mot hennes konto.

Istället för att vara tyst och inte bemöta kommentarerna valde hon en helt annan approach och drog nytta av händelserna i hennes profession som Social media expert.

Nina valde att berätta öppet om vad som försegick och gav samtidigt exempel på vilka typer av verbala påhopp hon fick ta emot. I intervjun hör du henne berätta om hur det gick till när hennes personliga facebooksida en dag var täckt i olika bilder på bajs. Samtidigt kunde hon själv inte se dem, men det kunde alla som följde hennes blogg. Otroligt fult gjort och med tydligt illa uppsåt.

 

Så skyddar du dig mot falska profiler på Facebook

Här är 3 av Ninas tips för att identifiera ett falskt konto på Facebook. Du hör fler i podcastavsnittet.

  • Godkänn aldrig en vänskapsförfrågan även om dina vänner har gjort det. Titta istället närmare på utseendet på profilen
  • Titta i personens nyhetsflöde. Ser det äkta ut? Har personen många vänner och har han/hon gjort löpande uppdateringar?
  • Fråga dig vilket syftet är att bli vän med personen via FB?

Om att använda sociala medier i företaget

Nina berättar hur du, med hjälp av Facebooks grupper, kan nå fler personer organiskt (utan att betala för annonser). Algorithmen som styr vad som visas i ditt Facebookflöde har ändrats, så att delningar på din personliga facebooksida sprids betydligt mindre än tidigare.

Spontant känns det ju dåligt samtidigt som man kan förstå syftet bakom det börsnoterade företagets agerande. Det handlar om pengar och närmare bestämt annonsintäkter. Vill du synas för fler än 4-5% av dina följare är det bara till att betala.

Eller?

Finns det någon annan väg att gå?

Svaret är JA och i intervjun får du höra mer om hur Facebookgrupper spelar en allt viktigare roll i att nå ut till sina följare och potentiella kunder, utan att betala för annonsering. Du får också höra om ett riktigt smart knep när du vill att dina inlägg ska “hoppa upp” till toppen t ex inne i en grupp.

Vilken social plattform ska jag välja?

En plattform i sig är ingenting. Det handlar om vad du fyller den med! ~Nina Jansdotter

Jag håller med Nina till 100%. Du måste lägga tid och energi på det forum du väljer att verka i. Nina har fler lärdomar och erfarenheter att dela med sig av i intervjun, så om du inte lyssnat ännu är det dags att göra det nu.

Vill du ha kontakt med Nina Jansdotter?

Du hittar henne enkelt via en sökning på Facebook på hennes namn. Vill du läsa mer om det hon gör ska du besöka hennes hemsida: https://www.ninacoachar.se/

 

Mer om Greger Hillman

Medgrundare till HILLMAN ACADEMY - Sveriges ledande utbildningsportal och community för företagare online. Genom Hillman Podden inspirerar jag till ett smartare företagande på webben.

Följ mig på:

Lämna kommentar:

Lägg till ditt svar