Med en workshop online kan du förmedla din kunskap direkt via video till 10, 100, 1000-tals personer samtidigt.

Det brukar kallas för ”webinar”, eftersom det finns flera likheter med seminarieformatet, där man har en eller flera föreläsare som håller i trådarna. Den största skillnaden är att webinaret istället genomförs via internet.

Men, vi börjar från början tycker jag….

Vad är ett webinar?

I Sverige är formatet fortfarande relativt okänt, men det är något som är väldigt populärt i länder som t ex USA och Australien. Du kanske har hört talas om att det finns workshops på nätet och egentligen så är det samma sak.

Du kanske har hört talas om Google Hangouts och Skype, som båda är baserade kring videostreaming. Det är INTE det jag pratar om här, men för att visa på varför jag avråder från att använda dessa plattformar för DITT webinar så vill jag ta upp ett par saker:

  • För att delta i en Google Hangout krävs att man har en Google mail…..
  • För att använda Skype behöver man ha ett konto och göra flera inställningar
  • Båda plattformarna innebär extrajobb för deltagarna, vilket leder till att många missar eller inte vet hur det ska göra för att delta.

Sammanfattningsvis kan man säga att dessa två val inte är några bra alternativ, vare sig för deltagare eller administratörer av en webinarium.

En enkel lösning på problemet

Istället behöver du en lösning som gör det enkelt för dig att administrera workshopen, både innan och under själva webinaret. Det finns lösningar som kan kosta dig ända upp mot 30-40 000kr om året, vilket är totalt vansinne för de flesta småföretagare. I alla fall tycker jag det, speciellt eftersom det finns en betydligt billigare och bättre lösning.

Det är ett program som heter WebinarJam och den tar bort alla tekniska trösklar för deltagarna, vilket gör det mycket enklare för dig att fokusera på innehållet i din föreläsning eller undervisning, istället för att syssla med supportfrågor.

Jag har skrivit en recension om WebinarJam som visar på för- och nackdelarna som administratör, men låt mig sammanfatta det såhär: Enkelt, smidigt och konverterande!

Som deltagare behöver man ingen speciell utrustning utan man kan delta via din mobil, surfplatta eller dator. Dessutom kan man kommunicera med den som håller i workshopen via en chatt som är kopplad till just det eventet.

En fråga som ofta kommer upp gällande webinarier är om man som deltagare syns i bild också. Det kanske man inte vill göra och jag kan lugna dig med att berätta att det gör man inte. Det är bara de som håller i webinariet som syns och som kan prata under pågående workshop.

Det finns många olika strategier kring att hålla i workshopar via internet, vilket jag bl a har skrivit om i artikeln tre typer av webinar som fungerar.

Hur använder man webinar i sitt företag?

Det mest naturliga användingsområdet blir när du vill demonstrera en vara eller tjänst som du slutligen också vill erbjuda deltagarna att köpa.

Men om du försöker sälja direkt så kommer du snabbt märka att intresset är svalt för att inte säga obefintligt. Det är ju inte så konstigt heller eftersom deltagarna med stor sannolikhet inte känner dig och de vet inte heller hur dina produkter löser deras problem.

Just det, p-r-o-b-l-e-m-e-t måste få vara i fokus först, så att deltagarna kan relatera till vad de faktiskt behöver hjälp med. Det kan man uppnå genom att visa på exempel som alla småföretagare måste lära sig hantera.

Ta  t ex en enkel sak som en ”att-göra”-lista som kan vara svår att följa om du inte kan komma åt den från datorn, mobilen, paddan och helst också i molnet samtidigt.

Lösningen på det problemet skulle vara en produkt som synkroniserar anteckningar och bilder i realtid. Nu finns ju redan flera sådana produkter, men jag tror du förstår vad jag menar. (Jag använder själv en lösning som heter Evernote)

Däremot skulle du kunna hålla i en workshop i hur man använder Evernote på bästa sätt och sedan sälja en PDF-guide eller ytterligare utbildning via t ex förinspelade videor.

Så, det handlar i första läget om att hitta problemen som dina kunder har där du kan komma in och ge stöd och utbilda för att också öppna upp för att kunna sälja din egen kurs eller utbildning.

3 Fördelar med att hålla i webinarier

  1. Det är ett mycket kraftfullt sätt att nå sina kunder på, eftersom det ger dig direktkontakt med deltagarna och man kan svara på frågor direkt via chat. Det ger också ett ökat förtroende för både dig och dina produkter, vilket är svårt att uppnå på samma sätt om man inte träffas ansikte mot ansikte.
  2. Den största fördelen är ändå att det är skalbart. Som jag inledde denna artikel så kan du kommunicera till 1000 personer lika lätt som 10 personer. Det innebär helt nya möjligheter för dig att nå ut med ditt budskap och skapa nya affärer.
  3. Dessutom kan du återanvända en föreläsning eller genomgång som en del i din pågående marknadsföring. Det gör man enkelt via ett automatiserat system som ingår i WebinarJam och helt plötsligt så har du en automatiserad kanal där din målgrupp kan ta del av din föreläsning genom att ange sin epostadress.

E-postadressen kan du sedan använda för att ”fortsätta konversationen” med deltagarna och du har nu en direktkontakt med din målgrupp.

Som du förstår är det mycket kraftfullt, både när man använder det ”live”, men också för att fylla på din e-postlista med intresserade personer via den automatiserade inspelade föreläsningen.

Relaterade länkar: