Greger Hillman
Gillar du inlägget? Dela den gärna!
Bild på Google Analytics dashboard

#62 Så mäter du med Google Analytics

Prenumerera: iTunes

Har du funderat på vad du ska ha Google Analytics till någon gång? Kanske har du loggat in och sett hur många besökare du har på din hemsida eller så har du inte lagt till det alls… Stämmer det på dig?

Du behöver inte skämmas för det, eftersom det är väldigt vanligt. Jag gjorde själv så i många år, men i takt med att alla pusselbitar fallit på plats har det blivit en allt viktigare källa för information, planering och strategi.

Det är många företag som inte använder Google Analytics, vilket innebär att man omöjligen kan veta hur bra hemsidan presterar.

Jag tänkte dela med mig av ett

Kunden tappade 87% av alla besökare till sin hemsida – utan att veta om det!

En av mina klienter som jag har jobbat med under flera år omsätter drygt 70 miljoner om året. När vi startade upp samarbetet hade klienten ingen spårning eller analysverktyg installerat på sin hemsida. Jag började därför med att installera Google Analytics för att börja samla in information kring hemsidan.

Det var ingen munter läsning….

Efter ett par veckors insamling av information kring hur besökare rörde sig på klientens hemsida visade statistiken att 87% av alla besökare lämnade hemsidan DIREKT.

Det innebar att nästan 9 av 10 aldrig så informationen om klientens produkter och tjänster. De som faktiskt stannade kvar (1 av 10) lämnade hemsidan inom 1 minut, vilket också indikerade att de inte hittade fram till det de sökte.

Den här informationen kom lite som en chock för min klient, men det visar också på vikten av att faktiskt koppla in Google Analytics. Då kan du se vad som fungerar och vad som INTE fungerar. Utifrån statistiken kan du sedan ta strategiska beslut och göra förändringar som får din hemsida att prestera bättre.

… du kanske funderar på vad som hände med klientens hemsida?

Vi började om från början med en ny hemsida, annan struktur på innehållet, mobilanpassning och fokus på att hjälpa besökarna hitta rätt information snabbt. När vi lanserade fick det direkt genomslagskraft. Antalet besökare som stannade kvar på hemsidan gick från endast 1 av 10 till 7 av 10.

Det hade inte varit möjligt att VETA om vi inte använt Google Analytics.

I Podcasten hör du mer om “Avvisningsfrekvens”, vilket är procentsatsen av besökare som direkt lämnar din hemsida. Du har också en visuell guide här nedanför.

Google Analytics har stenkoll på dina besökare

Du kan få fram väldigt mycket och detaljerad information kring din hemsida med Google Analytics. T ex så kan du spåra konverteringar utifrån annonser och olika formulär direkt på din hemsida. En konvertering kan vara en bokning, ett telefonsamtal, ett köp, en förfrågan etc.

Innan du ger dig in på det behöver du känna till några grundläggande parametrar inne i din kontrollpanel:

  1. Avvisningsfrekvens – Antalet besökare som lämnar din hemsida direkt. Du ska eftersträva att ha en så låg avvisningsfrekvens (“Bounce rate” på engelska) som möjligt eftersom det innebär att fler ser innehållet på din hemsida.
  2. Sidor/Sessions – Antalet sidor som besökarna tittar på – i snitt.
  3. Genomsnittlig sessionlängd – Hur länge besökarna stannar på din hemsida – i snitt.

 

 

Länkar i det här avsnittet

 

Tack till Katti, Vibeke, Tobias, Linda m.fl som kom med bra tips och frågor kring Google Analytics inför inspelningen av detta avsnitt.

 

Nu är det din tur!

Använder du Google Analytics själv? Skriv en kommentar här nedanför!

Mer om Greger Hillman

Greger utbildar och hjälper företagare att dra nytta av webben i sitt företagande. E-postmarknadsföring, marknadsföringsstrategier, bygga hemsidor och webbkurser.

Följ mig på:

Lämna kommentar: