I podcasten förklarar jag konceptet med en säljtunnel som kortfattat kan förklaras som den väg dina potentiella kunder tar i vägen mot ett köp eller bokning av dina tjänster. Jag har flera tunnlar på plats som genererar leads och affärer, men den jag tar upp i podden gör mig extra peppad. Den leder till webbkursen starta podcast som jag är mycket stolt över och som mina kursdeltagare älskar.

Just nu genererar den 4x pengarna jag stoppar in i annonser. Hur länge det håller i sig vet ingen, men det är ingen slump att det ser ut som det gör. Man kan väl säga att arbetet egentligen bara börjat även om kursen är 100% klar. Nu fokuserar jag på promotion och att få fler ögon på kursen.

Kommer du få samma resultat när du gör din egen säljtunnel?

– Nej, troligen inte och jag ger inga garantier för det heller.

Resultaten jag får bygger på många tester och en hel del misslyckanden. Det är en utbildning som aldrig tar slut eftersom förutsättningarna (hos Facebook och Google) ständigt förändras. Syftet med podavsnittet är mer att visa på möjligheterna som finns med att ”klona sig själv” och att man kan sälja bra via internet.

Ska du starta en online business som kan generera intäkter till dig under lång tid behöver du vara strategisk med vad du gör och hur du marknadsför din onlinekurs, coaching program, webshop osv.

En viktig framgångsfaktor är att du behöver en säljtratt som samlar in leads med potentiella kunder. När du har fått den på plats och justerat in den så att den genererar kunder kommer ditt fokus bli att fylla på i ”tratten” med fler leads.

 

I det här fallet så sker införsäljning, transaktion och leverans av kursen helt automatiskt och det är på sätt och vis en passiv inkomst. Jag lägger däremot en hel del tid på att förfina och förbättra annonserna och autorespondern som hjälper till att konvertera fler personer till betalande kursdeltagare.

Helt passivt är det inte, men min ROI (Return on investment) ser riktigt bra ut.