Starta Podcast 2019: så publicerar du podd | 7 stegs guide
Greger Hillman
Gillar du inlägget? Dela den gärna!

Starta Podcast 2019: så publicerar du podd

Hur startar man en podd så att den syns på iTunes, Acast, Spotify och Stitcher? Det får du reda på här!

Med den här 7-stegsguiden får du veta exakt vad du behöver för att starta en egen podcast.

Starta en podcast 2017

1. Inspelningsutarustning

Även om du säkert har ett handsfree så blir ljudkvalitén aldrig i närheten av vad du får med en riktig mikrofon som är avsedd för inspelning. 

Så jag rekommenderar att du lägger några kronor på en bra mikrofon och spelar in podcasten i din dator. En USB mikrofon kostar mellan 500-1500kr och kommer ge dig riktigt bra ljudkvalité. 

Men, och det är ett stort MEN, tänk på att dina lyssnare med stor sannolikhet kommer lyssna med hörlurar och det ställer högre krav på ljudkvalitén på inspelningen.

Det betyder inte att det behöver vara en proffsmikrofon, men med en budget på 900-1500kr för en mikrofon kommer man riktigt långt. Planerar du dessutom att spela in t ex video till en webbkurs eller vill hålla i webinar så kan du använda samma mikrofon där.

Jämför ljudkvalitén hos 5 olika mikrofoner

  1. Inspelat med den inbyggda mikrofonen i datorn
  2. Inspelat med mikrofonen i en extern webbkamera
  3. Inspelat med Handsfree till en Appletelefon
  4. Inspelat med Extern mikrofon kopplad in i datorn via ljudkort
  5. Inspelad med en Blue Yeti USB mikrofon kopplad direkt i datorn.

2. Redigeringsprogram

Till MAC kan du använda Garageband, som följer med varje ny MAC-dator. Om du använder PC så finns det ett inspelningsprogram som heter Audacity, vilket är gratis och fungerar bra på PC-datorer. Ljudediteringsprogrammet använder man till att klippa ihop podcastavsnitten.

Varje avsnitt brukar inledas med en jingel eller intromusik. Med hjälp av editeringsprogrammet placerar man ut intromusik, din inspelade podcast samt lägger ditt outromusiken. Det behöver inte kräva speciellt mycket tid att genomföra detta om du har en färdig mall som du återanvänder för varje nytt podcastavsnitt.

Med en kompressor, vilket är ett plugin för ljudinspelning, kan man komprimera ljudbilden så att den blir mer behaglig att lyssna på. Den trycker ner ljudtopparna, så att man får en mer jämn ljudbild i stil med den man kan höra på radio.

3. Ljudfilshotell

Ljudfilshotellet har egentligen bara en funktion och det är att hantera och leverera uppspelningar av alla dina podcastavsnitt, utan avbrott, till dina lyssnare. Varför behövs ljudfilshotellet… egentligen?

Så här fungerar det. Varje gång någon lyssnar på “avsnitt A” belastas servern som ska leverera ljudfilen till lyssnaren. Tänk dig nu att det är 10st som vill lyssna på “avsnitt A” samtidigt. Det betyder att servern får 10 förfrågningar och ska leverera ljudfilen 10 gånger samtidigt.

Tänk dig nu att du har flera avsnitt, kanske 10, 20 eller 50 stycken. Totalt är det kanske 100+ uppspelningar som ska ske samtidigt periodvis. Det fixar inte ditt vanliga webbhotell eftersom det inte är byggt för den typen av trafik.

Om du använder ditt webbhotell ska du inte bli förvånad om kontot blir avstängt eller du blir kontaktad av webbhotellet, eftersom det påverkar alla hemsidor som ligger på samma server.

Styrkan med ljudfilshotellet är att det “skalar upp och ned” kapaciteten steglöst utifrån behovet.

Det finns ett antal leverantörer av ljudfilshotell på marknaden och jag har testat de flesta av dem. Jag använder sedan ett par år tillbaka “Podbean” och kan varmt rekommendera den lösningen till dig också. 

Det finns 3 skäl till min rekommendation:

  • Det första skälet är att Podbean erbjuder ett "unlimited"-paket, vilket innebär att du kan ladda upp obegränsat med ljudfiler varje månad till fast pris. 
  • Det andra skälet är priset. Även om t ex Blubrry (som jag använt tidigare) fungerar väldigt bra så halverade jag mina hosting-kostnader när jag bytte till Podbean. Det är liknande besparingar när man jämför med andra leverantörer.
  • Det tredje skälet har att göra med möjligheten att också lagra video-podcasts på platformen till fast pris. Om du jobbar med video så vet du att filerna ofta kan bli ganska stora. Med fast pris och "unlimited"-paket blir det genast enklare att hålla koll på utgifterna samtidigt som ingen annan leverantör erbjuder liknande lösning i skrivande stund. ›› Titta närmare på Podbean här

4. WordPress plugin för podcast

Ett möjligt tillval när du publicerar din podcast är att använda Blubrry Powerpress, ett podcasting plugin till din wordpresshemsida. Det är inte nödvändigt, men om du väljer att använda Blubrry som ljudhotellsleverantör kan detta vara ett bra komplement.

(Jag vill förtydliga att du behöver inte ha en hemsida för att publicera en podcast. Med Podbean har du en färdig podcastplattform med mediaspelare och en enkel podcasthemsida.)

För att publicera med Blubrry Powerpress krävs en rad inställningar podcasten på iTunes, Stitcher och Acast. Fördelen är att man bara behöver göra detta en gång. Nackdelen är att det kan vara lite krångligt om man inte är van att jobba med WordPress.

5. Artwork: Omslagsbild till podcast

Varje podcast har sin egen omslagsbild som hjälper lyssnare att visuellt se och skilja den åt från övriga poddar. Standardmåttet för omslagsbilden är 1400×1400 pixlar, men iTunes accepterar bilder upp till 3000 x 3000 pixlar. Det kan verka stort, men bilden behöver ha den storleken för att fungera bra på alla typer av enheter som finns.

Utöver mobiltelefoner och pekplattor kan man också lyssna via t ex  Apple TV och då behöver bilden vara större. Siktar du dessutom mot en plats i rampljuset på iTunes topplistor behöver omslaget se bra ut för att visas där.

6. Publicera podcast på iTunes

För att få podcasten godkänd för publicering på iTunes, Stitcher och Acast behöver du skicka in din RSS-feed. Du måste då självklart ha ett färdiginspelat podcastavsnitt som iTunes och de övriga plattformarna kan provlyssna på. De vill såklart kontrollera att din podcast uppfyller deras krav på kvalité, innan de godkänner den för publicering. Detta gör man bara en gång. Alla följande avsnitt publiceras direkt när du bestämmer att så ska ske.

Processen tar lite olika tid. I mitt fall tog det 12 timmar, men jag har hör att det kan ta upp till 48 timmar i vissa fall. 

7. Intro & Outro-musik till podden

 

Du kan få en snygg inramning på podcasten med hjälp av musik i början och slutet. En signaturmelodi som återkommer varje gång fungerar också som en ljudlogotype.

Det är också vanligt att man kombinerar musik med en berättarröst, en sk Voiceover, som presenterar kort vad din podcast handlar om.

Om du söker musik till din podcast kan jag rekommendera AudioJungle, där du kan köpa en musiksnutt inklusive licens för 100 000 uppspelningar och uppåt för ca 300-400kr.

Exempel: Min introduktion till Hillman Podden

[smart_track_player url=”https://media.blubrry.com/hillmanpodden/content.blubrry.com/hillmanpodden/Hillmanpodden_avsnitt_019.mp3″ color=”#de430d” title=”Starta podcast – för företag och organisationer som vill nå lyssnare och kunder via bl a iTunes” artist=”Greger Hillman: E-learning pedagog” ]

Prenumerera: iTunes | Stitcher | Acast

Ladda ner checklista – starta podcast  ››

Nästa steg...

Nu har du fått en överblick, hur vill du gå vidare?

Alternativ 1

Du kan sätta dig ner och lägger 30-40 timmar på att lära dig hur du startar en podcast själv. (en grov uppskattning)

Du får räkna med att det blir en hel del extrajobb när du ska prova dig fram själv, eftersom det finns flera fallgropar kring tekniken och hur man gör för att starta podcast.

Då har vi inte ens börjat att prata om hur du publicerar och strukturerar din podcast....

Men, det går att lägga tid på att söka runt på internet och "klippa & klistra" ihop en egen lösning.

Om detta inte känns så lockande finns det en betydligt bättre lösning för dig i alternativ 2. Läs vidare!

Alternativ 2

Du går distanskursen "Starta Podcast på 3-dagar" och får steg-för-steg instruktioner. Allt kring tekniken samt det du ska tänka på när du spelar in podcast och hur du får den publicerad på iTunes.

Utbildningen är tillgänglig dygnet runt och du går den i egen takt. Det är fullt möjligt att gå från noll till publicerad podcast på iTunes efter 3-dagar, även om du får tillgång till kursen i 6 månader.

Det här är för dig som vill nå ett professionellt resultat och publicera din podcast på iTunes. Du undviker vanliga misstag och drar nytta av erfarenheterna från en utbildad ljudtekniker och pedagog, tillika podcastare....

Lämna kommentar:

Lägg till ditt svar