Greger Hillman
Gillar du inlägget? Dela den gärna!
Hillman Podden - marknadsföringsstrategi i tre steg

#57 En strategi för fler leads och sälj online

 

Prenumerera: iTunes | Stitcher | Acast

Jag tror du kan hålla med om att:

En av de största utmaningarna som företagare är att sälja. Sälja tillräckligt, sälja lagom och sälja kontinuerligt.

Känner du igen dig?

För att sälja behöver du synas där dina kunder är. Du kanske har testat tidningsannonser och insett att det är sjukt dyrt. Eller kanske har du annonserat lite planlöst på Facebook och Google?

I den här artikeln kommer du få lära dig en beprövad strategi som hjälper dig nå fler kunder via nätet. Är du redo att generera flera leads och affärer via nätet?

Ok, då kör vi igång!

Strategin har 3 steg som tillsammans genererar:

  • Ökad trafik till din hemsida
  • Fler kontakter i din kontaktdatabas
  • Fler och ögon på dina varor, produkter och tjänster som genererar bokningar och köp

Målet med strategin är att du ska få fler konverteringar.

En konvertering kan innebära många olika saker. T ex att du får nya prenumeranter till ditt nyhetsbrev, en direktförsäljning i din webshop, en bokning eller anmälan till t ex en distanskurs eller webinar.

… så här långt en bra strategi, eller hur?

3 steg till fler leads och kunder

En konvertering är mer än ett köp

Även om slutmålet med din marknadsföring är att du ska sälja dina varor och tjänster är det bra att zooma ut lite och ta ett helikopterperspektiv på helheten. En prenumerant på ditt nyhetsbrev kan t ex vara lika mycket värd (eller mer) som ett direktköp i din webshop.

Det hänger ihop bl a med vilken typ av vara eller tjänst du erbjuder. Till vilket pris samt “risken” eller åtagandet som är förknippat med köpet.

Därför är det viktigt att vi gör klart redan nu att en konvertering som på ytan inte verkar ge något tillbaka kan vara guld värd för ditt företag en lång tid framöver.

Nu ska vi gå in på hur du gör detta, men först vill jag för sakens skull poängtera att den här är en strategi som jag använder med goda resultat. Jag kan däremot inte garantera att du uppnår liknande resultat, eftersom det kan finnas en rad andra faktorer som påverkar ditt resultat. T ex kan laddningstiden på din hemsida och hur väl dina annonser presterar hjälpa eller stjälpa strategin. 

Du fattar vad jag menar, eller hur?

Det börjar på hemsidan med en artikel eller landningssida

Först behöver du ha en målsida på din hemsida. Det är den sidan du styr annonserna till och det skulle kunna vara direkt till ett inlägg i bloggen eller en dedikerad landningssida.

  • Till din artikel kan du använda ett bonusmaterial som incitament för att lämna sitt namn och e-postadress. (se exempel)
  • Till din landningssida skulle du istället kunna samla in “intresseanmälan” för en tjänst eller vara som du kommer erbjuda framöver. Ett annat alternativ skulle vara att du presenterar ett koncept i en kort video och ger bort en checklista som kompletterar videon.

Du kanske tänker:

Varför kan jag inte bara sälja direkt via hemsidan?

I podden som går ihop med denna artikel går jag in på psykologin bakom den här strategin som man skulle kunna likna såhär:

Tänk dig att du går in på en fest där du inte känner någon sedan tidigare. Det är en liten jazztrio som spelar stämningsmusik i bakgrunden till ett sorl av personerna som pratar med varandra samtidigt som det njuter av snittar och ett glas champagne.

Vad skulle reaktionen bli om du började mingla och presentera dig med:

“Hej, jag heter Greger  -Vad heter du?  –Jaha ok, Du vet du vad! Jag har precis rätt sak för dig som jag tycker du ska köpa”… och så drar du upp varuprov ur en väska.

….. eller en mer tillspetsad version.

Samma fest men den här gången ställer du dig på ett bord och skriker så att alla hör: HEJ, KOM OCH KÖP MINA PRODUKTER! HALLÅ!! ALLIHOPA, KOM NU!

Verkar det som en hållbar strategi?

Nej, såklart inte!

Vi gillar att handla av dem vi känner, gillar och litar på. Därför kommer du se bättre resultat om du i första läget koncentrerar dig att samla in kontaktuppgifterna.

Vi gillar att handla av dem vi känner, gillar och litar på.

 

Nästa steg är att få mer trafik snabbt

3 steg till fler leads och kunder… och det gör du med annonser på Facebook.

Nu kanske du tänker:

“Men, jag har ju annonserat på Google tidigare” … eller “Det finns ju andra plattformar som Instagram, Youtube, Twitter också…” eller den jag hör ganska ofta “Våra kunder finns inte på Facebook”.

Ok, men kom då ihåg att:

  • Facebook är världens största sociala plattform
  • Dina kunder finns där också…. Jo, det är säkert!
  • Ditt jobb är att hitta dem och visa ditt erbjudande till dem

 

…det är bättre att koncentrera sig på en trafikkälla och gör det riktigt bra, istället för att använda flera dåligt.

Kom ihåg att den här strategin bygger på något som du ska kunna jobba med och administrera själv. Det är lätt att säga att “vi ska finnas på alla plattformar“, men en helt annan sak att administrera och analysera resultaten. Det tar sin tid.

Visst, har du ett stort team så är det kanske en bra strategi för dig att marknadsföra på flera plattformar samtidigt.

Nu vet jag att många som följer mig inte har stora team utan är egna företagare eller jobbar i ett mindre företag.

….. så det du behöver lägga tid på är att

  1. Lära dig skapa bra annonser som är riktade rätt, både utifrån målgrupp och målet du satt för kampanjerna
  2. Förstå hur olika annonser på Facebook fungerar och hur statistiken ger dig viktig information om ROI (Return on Investment)

När du har lärt dig det på Facebook kan kan du gå vidare till plattformar också. Annonserar du planlöst och kan du fortfarande se vissa resultat, MEN om du inte vet hur du ska mäta resultaten eller vad siffrorna egentligen betyder spelar det ingen roll. Du flyger i blindo.

Därför tror jag du håller med mig i mitt resonemang att:
…det är bättre att koncentrera sig på en trafikkälla och gör det riktigt bra, istället för att använda flera dåligt.

Skala upp med automatiska utskick

Hur många gånger kollar du din inkorg varje dag? 5-10 gånger?

Inkorgen är den mest fokuserade kanalen vi har för att kommunicera med varandra online. På sociala medier tävlar du om uppmärksamheten med dansande kattvideor, men i inkorgen får du mer fokus.

Ser du värdet av att använda denna direktkanal nu?

Som soloprenör eller litet team är det omöjligt att hantera all e-postkommunikation manuellt. Du kan få nya prenumeranter på ditt nyhetsbrev mitt i natten eller när du jobbar med annat.

Din kundmagnet (pdf:n eller videon som jag pratade om i första steget med hemsidan) måste levereras snabbt och du kan inte vänta 2-3 dagar med att skicka ut den OM du vill få ut det mesta av dina nya kontakter.

Därför vänder vi oss till en e-posttjänst som, tillsammans med hemsidan, sköter om detta automatiskt.

Din presumtiva kund får det du utlovat i din Lead magnet och blir nöjd. Du får en ny kontakt som du kan nå direkt i inboxen närhelst du önskar. T ex genom en förutbestämd e-postsekvens som levereras oavsett vad du själv har för dig.

En strategi som kan optimeras för fler leads och affärer

Den här strategin i 3-steg är som grunden på ett hus – när den är på plats kan du bygga på med fler våningsplan och rum. Du kan bygga en terass eller en balkong, men det är inte möjligt utan ett ordentligt grundarbete.

Med de tre grundstegen på plats har du förutsättningarna till att driva mer trafik som genererar flera leads och affärer

Den här strategin i 3-steg är som grunden på ett hus – när den är på plats kan du bygga på med fler våningsplan och rum.

 

Nu är det din tur!

Vad tar du med dig från den här artikeln till ditt eget företagande? Skriv gärna dina kommentarer nedan för att bidra, ifrågasätta och diskutera vidare. Jag vill gärna höra dina synpunkter.

Länkar i detta avsnitt

 

 

 

Mer om Greger Hillman

Greger utbildar och hjälper företagare att dra nytta av webben i sitt företagande. E-postmarknadsföring, marknadsföringsstrategier, bygga hemsidor och webbkurser.

Följ mig på:

Lämna kommentar:

Lägg till ditt svar