Den här podden handlar om kundvård, långsiktlighet och ”life-time value of a customer”. Dvs värdet dina kunder ger dig i form av flera affärer över tid.

Om du vill ha nöjda återkommande kunder ska du lägga energi på att vårda dina kundrelationer. Det är lättare att sälja till dina nuvarande kunder än att jaga nya hela tiden. Men, det gäller att se upp, så att du kanibaliserar på lönsamheten som ska bära ditt företag framåt.

(Jag varnar i förväg om följande stycke kan uppfattas som negativt, men det behöver sägas!)

I webbyråbranschen, där jag bland annat är verksam, ser man verkligen ytterligheter på företagspolitik.

Det finns byråer som delar min bild av kundvård, där KUNDEN är i fokus och det absolut viktigaste är att lösa kundens problem på bästa sätt. Det kan t ex vara att man behöver få fler besökare till sin hemsida eller att fler besökare faktiskt också tar kontakt och bokar in dina varor och tjänster.

Fördelen/nackdelen med att ha en blogg, såhär som jag har, är att jag kan nå ut med mina tankar och idéer på en helt annan skala än om jag inte hade drivit podcasten eller jobbat med digitala medier som jag gör.

Jag brukar verkligen försöka välja mina ord väl, men det är svårt att dölja den frustration jag känner inför företag som bara pushar sälj, sälj, sälj hela tiden.

Visst, jag säljer också – det är liksom en grundsten i företagandet och jag hoppas att du gör det också!

Det jag reagerar på är när ett företag inte sätter kunden i första rummet, utan lönechecken. I mina ögon är det inte en hållbar strategi för att få nöjda kunder som återkommer om och om igen. Livstidsvärdet hos dina kunder kommer ge ditt företag en stabilare grund att stå på och i det ligger också sättet att arbeta på.

Att maskera dålig orderingång med att ”lansera en ny teknik” – till halva priset (såklart) känns otroligt knasigt, tycker jag. Det finns ingen långsiktighet eller lönsamhet i det arbetssättet.

Eftersom du följer min podd och blogg så delar vi troligen flera visioner om att driva webbföretag. Det är bra! Du är med i matchen och har insett att framtiden för ett friare företagande finns på nätet.

Men, jag måste såklart tillägga att jag på intet sätt är något helgon när det gäller sälj heller. Som en drivande företagare måste man prova nya vägar och sätt för att utveckla sitt företag. Ibland blir det bra och ibland blir det mindre bra. Det viktiga, som jag har pratat om tidigare i Hillman Podden, är att du hela tiden strävar efter att utvecklas och att du aldrig tappar fokus på kundnyttan för dina tjänster.

Be gå misstag! Gärna många och snabbt! Ju snabbare du går från tanke till handling och märker om din idé faktiskt fungerar så är det ju väldigt bra, eller hur?!

Fast mer vanligt är det kanske att det visar sig att idén var rejält dålig – och det är också jättebra! Då vet du det och du har precis tagit ytterligare ett steg i din företagsutveckling.

Hej och hå vilket inlägg det blev idag! Vad tycker du om det jag skriver? Kommentera gärna här nedanför.