Du kan bli en affiliate för t ex en vara eller en produkt och få en ”kickback”, varje gång någon handlar via din affiliatelänk. Det innebär att om du har en sajt som syns högt upp på dina nyckelord och nyckelfraser så ökar chansen att besökarna på din hemsida går via din länk.

Det kostar inget extra för den som handlar utan du få din ersättning via säljaren. Det hanteras oftast via ett sk. Affiliate nätverk där du kan ansöka om att bli en publisher. Som publisher kan du annonsera för andra varor och tjänster i syfte att få provision på varje försäljning.

Jag började själv med affiliate marknadsföring och det är så många gör idag också. Anledningen är att det är billigt att komma igång. Du behöver inte ha enskild firma eller aktiebolag utan du kan jobba med det som privatperson.

När det går bra måste man dock ta upp inkomsten i deklarationen, men det är precis som med allt annat där man måste betala skatt.

Affiliate nätverk

I podcasten nämner jag några av alla aktörer som jobbar med affiliate. Du ansöker direkt på respektive hemsida om medlemskap för att få bli affiliate till varumärken inom bl a detaljhandel.

Exempel på företag med affiliateprogram

Jobba öppet eller i det dolda – vad är bäst?

Som jag ser det så finns det två typer av affiliatehemsidor.

Den första är mer anonym, vilket innebär att det är fullt fokus på produkten eller tjänsten. Det kan fungera bra när man vill nå ut med en specifik grupp av varor utan att vara ansiktet utåt för produkten.

Den andra typen är mer öppen och bygger på att man rekommenderar en produkt eller tjänst utifrån egen erfarenhet med just den tjänsten. Det är ett mer transparent sätt att använda sig av affiliatemarknadsföring. Du rekommenderar den eftersom du i första hand gillar den – samtidigt får du en kickback när någon köper via din länk.

Det finns flera ersättningsmodeller som ger kickback i olika nivåer. Jag drev en sida om snöslungor under flera år där ersättningsstegen var rangordnad utifrån brons-, silver, och guldnivå. Det gav ersättning på mellan 4-10% beroende på volymen av förmedlingar som gick genom affiliatelänkarna.

Det fungerade bra under en tid då det var betydligt lättare att ranka högt med hemsidor på Google. Idag ser det annorlunda ut och man behöver ett helt annat engagemang och tankesätt för att uppnå samma typer av resultat.

I den här intervjun om Affiliatemarknadsföring kan du läsa mer om de olika intäktsmodellerna som kan användas. Mina intäkter från snöslungansidan startade med CPC, eller Cost per Click, men eftersom den ersättningen är låg så gick jag snabbt över till CPS, Cost per sale, vilket ger en betydligt högre ersättning.

Fördelen med CPC är att du i alla fall får ”någonting” för trafiken du styr vidare, oavsett om de köper eller ej. Men de flesta föredrar den andra modellen där man får ersättning per såld produkt.

Videoexempel: affiliate marknadsföring med bonusar

Övriga länkar

  • Min saxofonssida där jag lär ut hur man spelar saxofon ›› Learn SaxophoneDen är i grunden en utbildningssida men jag använder mig också av bl a Amazons affiliateprogram för att kunna bygga ytterligare inkomstströmmar från den sidan. Ett bra sätt att öka intäkterna så länge man är transparent med användarna.