Bättre kundservice, lead generation, snabbare återkoppling… Det är exempel på tre olika användningsområden för en chatbot.
I den här podden tar vi en närmare titt på en sk chatbot, ett program som du kan koppla till din företagssida på Facebook och närmare bestämt till Facebook Messenger. Du får en överblick kring möjligheterna med en chatbot och hur du skulle kunna använda det i ditt företag.
Varför en chatbot?
För att få sammanhang behöver man först zooma ut lite och se på trender hos användare och var vi är på väg. Med e-postmarknadsföring är det inte ovanligt att man har 30-40% öppningsfrekvens av de e-postutskick som skickas.
Med Facebook Messenger är den siffran ofta över 90%!
Som du säkert redan förstår så är FB-messenger en otroligt stark kanal att synas i, men det går inte att kontakta folk hursomhelst med en chatbot.
Här är några saker som är bra att känna till:
- Du kan använda din chatbot och göra utskick (broadcasts) och skicka ut sekvenser (automationer) till de som har kontaktat ditt företag via Facebook messenger
- Det finns en annonstyp som ”uppmanar till kontakt”, vilket gör det möjligt att ”bygga en kontaktlista” likt e-postlistan – direkt inne på Facebook
- Det är en god idé att berätta för de som kontaktar dig att du använder en chatbot. Det kan snabbt bli konstigt annars…
- Testa alltid dina automationer INNAN du börjar använda dem (…egen erfarenhet av hur obra det kan bli om du hoppar över det steget)
- Du kan använda din chatbot för att skicka en PDF, en video, länkar etc. till dina ”FB-messenger prenumeranter”
- Du kan sätta nyckelord (t ex VIP), vilket innebär att alla som kommenterar ett visst inlägg i ditt flöde med ordet ”vip” får ett automatiskt utskick till sin Messenger från dig. En typ av automation som har stora likheter med e-postmarknadsföring.
Vilken programvara för Chatbot?
Det finns flera lösningar, men de två jag pratar om i podden heter Chatfuel och Manychat (den jag använder). Oavsett vilken av dessa du väljer så kan du komma igång och använda de ihop med Facebook helt gratis. Du får räkna med att det kräver en del handpåläggning och tester innan du har en Chatbot som passar din verksamhet.
Båda lösningarna finns också som premium-version. Då kan du skapa obegränsat med automationer och du slipper ”branding” (sent through chatfuel / manychat).
Manychat kostar $10/mån och Chatfuel kostar $30/mån.
Det här avsnittet av HillmanPodden presenteras av Hillman Academy – En digital mötesplats för egenföretagare där du med hjälp av workshops, onlinekurser och forum lär dig hur du effektivt och framgångsrikt driver ditt företag på nätet.