Vad är egentligen ett personligt varumärke? - Greger Hillman
Greger Hillman
Gillar du inlägget? Dela den gärna!

Vad är egentligen ett personligt varumärke?

Det här är en fråga som jag har ställt mig själv många gånger.

Ett personligt varumärke….

Den benämningen brukar användas ganska flitigt i media när man talar om vikten av att “bygga sitt personliga varumärke”.

“Du behöver synas och höras i rätt sammanhang och bygga ditt varumärke”.

Affärer handlar om relationer

Min uppfattning är att det är relationerna som gör att du tar hem jobben och får möjligheter presenterade för dig som du aldrig annars skulle få ta del av.

Visst, man kan kalla det för ett “personligt varumärke”, men då skulle jag vilja se den som satsar på att bygga ett opersonligt varumärke!

Där kan man prata om nytänkande!

Det här är säkert något jag kommer att få äta upp senare när jag, för enkelhetens skull, proklamerar att man ska bygga sitt personliga varumärke för att nå sina mål.

Men det är ju ett inarbetat utryck och begrepp så jag tror jag kommer lägga krutet på annat istället.

Min erfarenhet är att nätverket du har omkring dig både kan ge ingångar på företag som du vill jobba med samtidigt som det hjälper dig prestera bättre och jobba hårdare för att uppnå dina mål.

“You've got to be held accountable” eller du måste ta ansvar och visa resultat (fritt översatt).

Det kan handla om att man berättar för en kollega eller en vän att “tills på tisdag skall jag ha gjort klart X”.

Beroende på vilken typ av personlighet du har så kommer detta antingen sporra eller sänka dig. Jag själv gränsar till ett gäng bokstavskombinationer, vilket gör att jag helst håller på med 10 projekt samtidigt.

Men, jag har också lärt mig att få mer gjort med hjälp av just den här tekniken.

Jag kommer osökt att tänka på en sketch med Killing gänget från 90-talet där Percy Nilegård går in för att hjälpa en VD med företagsutvecklingen.

Han har tryckt upp en T-shirt som VD:n får ta på sig där det står: “I AM RESPONSIBLE”.

Jag tycker den sketchen är helt brilliant, eftersom den visar på att du själv är ansvarig för dina framgångar och den snabbaste vägen att nå framgångar är att misslyckas så fort och så ofta det går.

För varje misslyckat försök kommer du ett steg närmare att lyckas. Det här kommer jag ta upp vid ett senare mer utförligt, men det här är en av grundförutsättningarna för att man ska lyckas uppnå sina mål.

Konsten att vara sig själv

Jag har själv många års erfarenhet som yrkesmusiker och har stått på scener inför allt från 5 – 15.000 personer i publiken genom åren.

Självklart så är det så att man tar på sig en roll, ungefär som när bilmekanikern tar på sig overallen eller advokaten tar på sig sin kostym, men jag tycker det är otroligt viktigt att fortsätta vara sig själv även i yrkeslivet.

För att knyta an till det jag jobbar med dagligen, vilket är webb, media, marknadsföring och sälj, så ser jag tydligt hur pass mycket bättre affärerna går när personligheten får vara med i alla steg.

Det här kanske är självklart för dig också, men det är långt ifrån alla som tänker såhär.

Don't be “That Guy”!

Du har säkert råkat ut för “den där killen”. (Det låter mycket bättre på engelska: “That Guy”). Det är han som ringer dig när det passar som sämst och han låter som att han är din bästa kompis även fast du aldrig har prata med honom förut.

– Nu vet du vem jag menar, eller hur?

Det är ett perfekt exempel på en säljteknik som jag personligheten starkt ogillar, eftersom det inte har något med att se till kundens behov.

Syftet är bara att “få affären” till varje pris, vilket tyvärr är relativt effektivt eftersom “den där killen” fortfarande ringer då och då, men ur ett varumärkesbyggande perspektiv är det helt förkastligt.

Fokusera på lösningar och behoven istället

När du istället tar dig tid och lyssnar efter behov och frustrationer så har du möjlighet att erbjuda bättre stöd och lösningar för både kunder, kontakter och nätverk.

Det är en strategi som hjälper dig skapa bättre relationer och ger dig direkt ökat förtroende hos dina kunder.

Min bakgrund som lärare och det genuina intresse jag har för att dela med mig av mina kunskaper passar bra in i mina tankar kring företagande.

Du kan genom att frikostigt erbjuda hjälp få ta del av affärsmöjligheter och nya kontakter som aldrig skulle ha visat sig annars.

För mig personligen kommer det naturligt eftersom jag alltid har varit sådan. Du har kanske hört talesättet “man måste ge för att få”, vilket i allra högsta grad gäller när man jobbar med “det personliga varumärket.

– Se där, nu dök det uttrycket upp igen!

Vidare kommer du kunna ta del av ett experiment, eller en tanke jag har kring denna blogg och mina kunskaper som jag vill dela med mig av för att hjälpa så många företagare lyckas som möjligt.

Jag är medveten att det låter lite pretentiöst för att komma från en småföretagare som jag faktiskt är, men jag tror ändå att det kommer kunna hjälpa både nyföretagare och dig som vill utveckla ditt företag eller ditt personliga varumärke på ett bra sätt.

Lämna kommentar: