I Webbföretagarens verktygslåda - Greger Hillman
Greger Hillman
Gillar du inlägget? Dela den gärna!

I Webbföretagarens verktygslåda

mindmap över webbföretagarens verktygslådaOavsett om du har driver en startup eller vill ta ditt nuvarande företag online så är det flera saker du behöver ha på plats för att kunna bygga ett automatiserat system som hjälper dig sälja dygnet runt.

Jag kallar det för webbföretagarens verktygslåda, eftersom man kan se det som olika specialverktyg som gör väldigt specifika saker i ditt webbföretag.

Hemsidan

Din hemsida är skyltfönstret till ditt företag dygnet runt och navet i din marknadsföring på internet. All marknadsföring som du gör ska peka tillbaka mot hemsidan, så att du bygger varumärket och har möjlighet att samla in kontaktuppgifter från besökarna (se nedan).

Tyvärr är det väldigt många företag (oavsett om man vill sälja via nätet eller ej) som inte förstår vikten av att ha en bra och tydlig hemsida.

Du kan se det som en port in i ditt företag som alltid är öppen. Om du visar upp bra och relevant information kommer fler besökare bli intresserade av det du erbjuder, vilket ger nya möjligheter till affärer.

Bygg din kunddatabas med hjälp av en kundmagnet

Försäljning online skiljer sig en del från försäljning och marknadsföring offline. Du kan utgå från att ingen vet vem du eller ditt företag är.

Det finns så otroligt många hemsidor och sannolikheten att en besökare skulle komma tillbaka till just din hemsida igen är väldigt liten om det inte är så att du lyckas fånga uppmärksamheten hos besökaren direkt.

Det kan man göra med en sk kundmagnet (eng. leadmagnet), vilket kan vara t ex en nedladdningsbar PDF, en video, en ljudfil med information som din målgrupp gärna vill ha.

Du ger alltså bort information i utbyte mot en e-postadress, vilket gör det möjligt för dig att kommunicera med besökaren om och om igen.

Det vill du göra för att kunna sälja längre fram när man har fått lära känna ditt företag mera. Du bygger ett förtroende över tid.

Inom internetmarknadsföring säger man ofta att “pengarna finns i listan” (eng. The money is in the list), vilket innebär att du har möjlighet att sälja betydligt mer med en stor e-postlista som innehåller potentiella och intresserade kunder.

Du kan se ett exempel på detta genom att besöka min startsida här.


 

E-postmarknadsföring och autoresponders

Med e-postmarknadsföring skapar du en relation till dina prenumeranter och du kan följa upp din välkomstgåva (kundmagnet) med en rad e-postutskick som antingen fortsätter att lära ut eller förklara ett koncept eller funktionen hos en vara.

Det här skulle ta alldeles för lång tid att göra manuellt så fort du kommer över ett dussin nya kontaktuppgifter, vilket du gör ganska fort om du har en bra kundmagnet.

Lösningen är att använda en e-posttjänst som Mailchimp, vilket gör det möjligt att automatisera utskick utifrån när prenumeranten har skrivit i sina uppgifter. Det innebär att du skriver dina e-brev vid ett tillfälle och lägger upp dem i en automatisk distributions sekvens, en autoresponder, vilket gör att du alltid följer upp nya kontakter som kommer in via hemsidans kundmagnet.

Du har nu din första automatiserade marknadsföringskanal på plats!

Sociala medier

Ett vanligt misstag många gör är att de försöker synas och finnas med i alla stora sociala medier. Begå inte det misstaget!

Det är ohållbart att sitta på olika sociala medier 4-5 timmar om dagen, vilket det lätt blir, för att kommunicera och marknadsföra ditt företag. Den tiden finns helt enkelt inte.

Välj istället 1 eller 2 sociala medier som du koncentrerar dig på. Dina val ska såklart vara baserade på där du har din målgrupp och där dina idealkunder finns.

Använd ett automationsverktyg som Buffer för att planera in och tidsinställa publiceringar i sociala medier över tid. T ex skulle du kunna ta en timme på fredagen för att skriva alla inlägg som skall gå ut under den kommande veckan.

Jag använder mest Facebook, Linkedin och Youtube för mina webbföretag eftersom det är där målgruppen och mina idealkunder finns. 

Ta ett steg i taget

Som du märker är det en del att hålla reda på, men mitt tips är att ta det ett steg i taget och inte få panik över att det är “så mycket att göra”. Det här är en långsiktig strategi och det innebär att det tar sin tid.

Kom ihåg varför du bygger ett webbföretag och höj blicken mot målet (friheten att välja var, när, hur man jobbar) då och då. Det hjälper till med motivationen!

Vad blir ditt nästa steg?

Kanske har du en hemsida men ingen autoresponder. Eller så har du en e-postlista men ingen kundmagnet. Jag vill gärna höra vad du behöver jobba med i ditt företag för att “flytta ut det på nätet”.

Skriv gärna en kommentar här nedanför!

Länkar till relaterade podcastavsnitt:
Starta hemsida | Ställ in wordpress | Skapa en digital produkt att ge bort | Vad är en autoresponder?

Lämna kommentar: