I den här artikeln går jag igenom grunderna för att du ska kunna bygga ett webbföretag idag. Det krävs faktiskt inte speciellt många saker och det tar inte heller speciellt lång tid att komma igång.

Däremot så är starta och driva webbföretag två helt olika saker. Det finns anledning till att komma tillbaka till det senare, men just i denna artikel kommer jag fokusera på att berätta hur man kan bygga webbföretag.

Men först måste jag ge mig på en definition av vad ett webbföretag är, så att du förstår vad jag menar längre ner i artikeln…..

Vad är ett webbföretag?

Ett företag som är baserat på och kring webben definierar jag som ett webbföretag. Det kan vara service eller tjänster som säljs via nätet i form av digitala produkter, video coaching, ljudböcker eller konsulttjänster.

Det är en ganska vid beskrivning och jag brukar bryta ner den ytterligare eftersom jag själv driver och utvecklar webbföretag som är uppbyggda kring system och automation. Det kanske låter lite tråkigt, men som du kommer förstå snart så skapar det ljuv musik(!) och en frihet att styra tiden.

Bygg webbföretag – något för alla?

Jag vill påstå att de flesta företagare har förutsättningarna för att ta sina produkter och tjänster ut på nätet och skapa flera inkomstströmmar med hjälp av att sälja sin kunskap digitalt.

Konkret så skulle det kunna vara nagelterapeuten som utbildar i hur man jobbar med naglar i en videokurs eller någon typ av coaching som sker via nätet istället för att man fysiskt befinner sig på samma plats.

Det här är något som vi bara ser början av än så länge i Sverige. Fler och fler företagare upptäcker möjligheterna som finns med att nå fler kunder med hjälp av internet.

I början handlar det mycket om ”mindset”, dvs inställningen till att man faktiskt kan jobba hemifrån eller från kaféet lika gärna som att gå till en fast arbetsplats varje dag.

De flesta, inklusive mig själv, bygger med webbföretagande på deltid för att bygga upp verksamheten till en nivå som går att leva på.

Det fina är att om du satsar på digitala produkter (e-kurser, inspelade videor, ljudböcker, pdf-filer m.m.) så har du produkter som går att sälja om och om igen. Då öppnar sig helt plötsligt en ny värld där du inte byter tid mot pengar utan kan ”skala upp” din verksamhet via automatiserade system.

starta-webbföretag-skapa-digitala-produkter

Vad behöver man för att börja?

Först och främst behöver du ha klart för dig vad du säljer. Inget sälj = inget företag! Det är precis samma princip på online som offline.

Skillnaden är att man inte säljer på samma sätt när jobbar på internet, men mer om det senare.

Du behöver en plattform att synas på och det är alltid bra att kunna kontrollera (äga) innehållet själv, så att du kan använda det fritt i t ex e-böcker, kurser eller pressreleaser.

1. Starta Hemsida med blogg

Så det första du behöver ordna är en egen hemsida. I det här avsnittet av Hillman Podden, berättar jag hur du med 3 steg kommer igång med din hemsida. Du kan också läsa i den här artikeln som också visar varför man måste ha en hemsida byggd på ”responsiv design”.

Det här steget kommer ta dig ca 30-40 minuter att få till om du är ovan användare. Betydligt snabbare om du har datorvana.

2. Starta Sociala mediakonton

Här ska du tänka till lite innan du lägger ner en massa tid på att starta upp Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Google+ och Youtube konton.

Var finns dina kunder? (Kanske den viktigaste frågan du kan ställa dig själv när du startar upp!)

Om dina kunder finns på Facebook så ska du finnas på Facebook. Är de på Twitter så ska du finnas där. Jag rekommenderar att du börjar med 1-2 sociala plattformar. Hellre 1 än 3 i början.

Anledningen är enkel. Det tar tid att hålla igång en Facebooksida eller ett twitterkonto, så att det ger ett mervärde för din verksamhet.

Målet ska alltid vara att få besökarna tillbaka till din hemsida, så att du kan kontrollera upplevelsen där till 100%. Det kan inte dyka upp några roliga katter eller meddelanden från kompisar som tar fokus från det du vill säga.

Det finns en del smarta lösningar som gör det möjligt att jobba effektivare med sociala medier som man kan använda. Då kan du automatisera och tidsinställa t ex inlägg på Facebook, Twitter och de övriga plattformarna.

Automatiseringen kan du spara till senare, men det är bra att ha den tanken med eftersom det kommer frigöra mycket tid samtidigt som du ”verkar aktiv” i sociala medier.

Det tar inte bort de faktum att du måsta vara social i sociala medier för att lyckas. Det är liksom idéen. Men du behöver inte klocka tider för uppdateringar utan kan göra det jobbet koncentrerat vid 1-2 tillfällen i veckan.

Det här steget tar ca 1 timme att få klart om man inkluderar tiden det tar att fylla i uppgifterna på t ex din nya företagssida på facebook samt ladda upp bakgrundsbild, grafik och eventuell logotype.

3. Skapa en digital produkt att ge bort

Det kan ju tyckas konstigt vid första anblicken att man ska ge bort sin kunskap istället för att försöka sälja den direkt. Men det är också här den riktiga och den virtuella världen skiljer sig åt som mest.

Tänk på att det finns O-T-R-O-L-I-G-T många hemsidor på internet och du har bara ett par sekunder på dig att fånga besökarens uppmärksamhet. Om du har en hemsida som skriker ”kom och köp mina grejor!” så kommer du med största sannolikhet inte sälja mycket alls.

  • Ingen vet vem du är?
  • Det finns inget uppbyggt förtroendekapital mellan dig och förstagångsbesökaren ännu
  • Varför ska besökaren handla av dig?

Utan ett förtroende för personen eller företaget bakom hemsidan är det väldigt lätt att klicka bort och gå vidare till konkurrenten som har gjort hemläxan och skapar förtroendet som krävs för att få göra affären.

En enklare digital produkt kan vara t ex en pdf-fil med en lista över steg eller åtgärder som hjälper dina kunder lösa ett problem. Här kan du tänka lite som 80/20-regeln, dvs ge bort 80 av den bästa informationen som du har så att den verkligen hjälper dina kunder.

Ett stort misstag som många gör är att de är rädda för att dela med sig av sin kunskap. Det är ju den de ska sälja…… FEL!

Kommer du ihåg att jag pratade om ”rätt mindset” i början av artikeln?

Om du ska få chansen att skapa en relation till hemsidebesökarna, som senare kan komma att bli dina kunder, så har du bara en chans att skapa en ”Wow-effekt”.

Sannolikheten att de kommer tillbaka till din hemsida igen är väldigt liten annars.

Lyssna gärna på avsnitt 4 av Hillmanpodden där jag beskriver hur din första digitala produkt kan se ut. Du hittar alla relaterade länkar till avsnitt 4 här.

4. Styr besökare till din hemsida och den digitala produkten

Tänk på att det inte handlar om att du ska sälja något ännu utan det viktiga är att få så många som möjligt intresserade av att ta del av din kunskap, din digitala produkt.

Den digitala produkten, PDF:n eller videon, ska du lägga väl synlig på din hemsida med en tydlig CTA (Call-to-Action), vilket kan innebära en knapp där det står ”ladda ner” stort och tydligt.

5. Bygg en e-postlista och automatisera e-postutskick

Din digitala produkt levererar du genom en autoresponder, dvs en programvara som du lägger på din hemsida som automatiskt skickar ut din digitala produkt när man angivit sin e-postadress i en ruta.

Din e-postlista är en av de största tillgångarna du har i ditt webbföretag eftersom den består av kontaktuppgifter till personer som har visat ett intresse kring det du gör och ditt expertområde.

Du har möjlighet att återkommande kommunicera direkt med din målgrupp via automatiserade utskick, vilket innebär att du skriver ett mail som går ut till alla (eller delar) av din e-postlista.

För att börja bygga en e-postlista så behöver man en tjänst som hanterar detta. Det är något som jag pratar och skriver mer om i avsnitt 5 av Hillman Podden.

 

Vad tänker du nu?

Nu har du säkert funderingar kring det jag har skrivit. Ställ din fråga direkt här nedanför eller skicka in den som ett röstmeddelande så kan jag ta med frågan i kommande avsnitt av Hillman Podden.

Börja bygg webbföretag idag!