#13 Psykologin bakom försäljning på internet - Greger Hillman
Greger Hillman
Gillar du inlägget? Dela den gärna!

#13 Psykologin bakom försäljning på internet

Prenumerera: iTunes | Stitcher

Du kan utgå från att ingen vet vem du är på nätet!

Det är en ganska sund inställning och i de flesta fallen stämmer det väldigt väl överrens med verkligheten. Ja, om du nu inte heter Richard Branson eller Isabella Löwengrip vill säga.

Eftersom verkligheten ser ut så för de flesta av oss företagare så står vi inför en utmaning när det gäller att sälja produkter och tjänster på nätet.

Inget förtroende – Ingen försäljning

Psykologin kring försäljning på nätet ser lite annorlunda ut än i verkliga livet. Utbudet på affärer i din hemstad är begränsad medan du har betydligt större valmöjligheter online. Det innebär också att konkurrensen är större, vilket i sig inte behöver vara en nackdel.

En direkt avgörande faktor för hur bra du kommer lyckas med att boka nya klienter eller sälja din e-kurs på nätet har att göra med förtroende.

Utan förtroende för dig och ditt företag så blir det väldigt svårt att sälja mycket online. Heter ditt företag SIBA eller Elgiganten och du säljer elartiklar så är det betydligt enklare, men av en annan anledning som jag pratar om i podcasten.

Det jag syftar på är alla företagare, inklusive mig själv,  som säljer tjänster och digitala produkter på nätet.

Vi är småföretagare utan stora PR-konton för TV- och radioreklam eller direktutskick, men det gör inget så länge man är medveten om att spelreglerna ser annorlunda ut på nätet i kontrast till den lokala affären nere på stan.

Hur bygger man förtroende på nätet?

Jag går mer på djupet i podcasten, men för att sätta upp några riktlinjer här så handlar det framförallt om att kunna kommunicera återkommande över tid med de som besöker hemsidan.

Om du kan hålla kontakten och leverera ett mervärde, dvs ett innehåll som verkligen är till nytta för dina besökare på hemsidan, så bygger du en relation till dessa personer.

Eftersom personerna oftast också har visat ett intresse för att ta del av din kundmagnet (se nedan) så vet du redan att det finns ett visst intresse för dina varor och tjänster.

Vad är en kundmagnet?

Du har en chans och väldigt kort tid på dig att fånga hemsidebesökarnas uppmärksamhet för att få till en “minitransaktion” som i det här fallet handlar om att samla in e-postadresser i utbyte mot t ex en nedladdningsbar checklista, en video där du visar en steg-för-steg process eller gratis utbildning.

Din kundmagnet behöver inte vara en stor videokurs i 4-delar som jag har som “giveaway”, utan det kan räcka bra med en checklista i stil med “7 tips till en bättre gräsmatta” eller “5 saker att tänka på när du anlitar hantverkare”.

För den som håller på med sin trädgård eller ska anlita hantverkare så är det viktig information, vilket man är mer villig att ange sin e-postadress för att få ta del av.

Bonustips: Se till att försöka få så bra kvalité på kontaktuppgifterna som möjligt som du samlar in.

En enkel text som “ange din bästa e-postadress” istället för “e-postadress” sänder ett tydligt budskap att du menar allvar och vill ha en “värdefull” e-postadress i utbyte mot det du ger bort.

 

[Exempel 1] Så här kan en kundmagnet presenteras

digital-marknadsföringskurs-4-videor-gratis

 

Så använder du Youtube för din kundmagnet

Den här videon förklarar stegvis hur du kan bygga en kundmagnet kopplad till Youtube. jag visar på en av mina kundmagneter kopplad till min utbildningssida i saxofonspel. Du kan se hela processen steg-för-steg och jag berättar om hur jag fångar e-postadresser på autopilot med hjälp av Youtube och en autoresponder hos mailchimp.

 

 

Skapa en kanal för återkommande kommunikation

Med kundmagneten på plats kan du samla in fler e-postadresser till potentiella kunder och sedan skicka ut kompletterande information till det dom redan har fått.

Du visar på din expertis och erbjuder ett mervärde i att finnas med på din e-postlista, samtidigt som du bygger upp relationen till en punkt när det, som läsare och besökare, känner ett förtroende för dig och ditt företag.

Om jag inte har en kundmagnet då?

Skapa en snarast och använd en autoresponder för att få igång konversationen med dina “heta leads” via hemsidan.

Ok, men om du inte har en kundmagnet eller vill få bättre exponeringen av din hemsida så kan du använda dig av sociala medier för att sprida informationen.

[Supertips] Facebook re-targeting

Med fb-retargeting har du möjlighet att annonsera väldigt nischat och riktat mot endast de som har besökt din hemsida under de senaste 30-, 60- eller 120 dagarna.

Det kostar mindre än “vanlig” facebookannonsering och det kan användas på flera kreativa sätt för att få besökarna att återkomma till hemsidan flera gånger.

Lyssna på HillmanPodden så får du mer detaljer om hur Facebook re-targeting fungerar.

Länkar som omnämns i det här podavsnittet:

Var med i Hillman Podden!

Har du en fråga om webbföretagande, digital marknadsföring, hemsidor, webbkurser, hur man skapar en digitalprodukt etc så kan du kommentera direkt här på sidan eller skicka ett ljudmeddelande direkt via knappen nedan. Jag vill gärna höra från dig!
//Greger

Mer om Greger Hillman

Medgrundare till HILLMAN ACADEMY - Sveriges ledande utbildningsportal och community för företagare online. Genom Hillman Podden inspirerar jag till ett smartare företagande på webben.

Följ mig på:

Lämna kommentar: