Jag är den första att säga att jag är otroligt dålig på LinkedIn. Helt kass faktiskt!  Ja, där har du bakgrunden till varför jag tog kontakt med Annica Thorberg som är expert på LinkedIn. Annica driver ett företag som heter Marketing House där man hjälper sina kunder nå nya affärer med hjälp av Inbound marketing.

I det här podcastavsnittet får du svar på många av de vanliga frågorna som dyker upp kring LinkedIn.

 

Vad är LinkedIn?

Du kanske har hört talas om LinkedIn, men inte riktigt förstått varför man ska vara med där? Kanske har du, som jag, en profil där med lite basinformation men sedan är det inte så mycket mer?

– Då är vi lika obra båda två!

LinkedIn startade 2002 och var länge ett nätverk lite i skymundan. Idag är det en helt annan sak med 2 miljoner användare i Sverige i ett nätverk med både anställda, företagsledare och beslutsfattare. 2 miljoner människor i ett land med ca 10 miljoner invånare varav många är barn och pensionärer….

Du förstår kanske var jag vill komma. Här finns en otroligt stor potential för oss företagare, både att rekrytera och att göra affärer. Jag kan verkligen rekommendera att du lyssnar på intervjun med Annica som ger dig en ordentlig genomgång av hur LinkedIn fungerar.

Min första tanke när vi hade avslutat samtalet var: ”– Varför har jag inte engagerat mig mer där tidigare?

Vad är skillnaden mellan Facebook och LinkedIn?

Inte en helt ovanlig fråga. Jag ställde den också. Som Annica förklarar i Podden så ”är man professionell och fokuserar på nätverkande och affärer på LinkedIn till skillnad från Facebook där man kan dela bilder på husdjur och diverse saker hämtat ur vardagen” (inte ordagrannt men kontentan är densamma).

Hur blir man bättre på LinkedIn?

Jag tog till mig en rad tips som Annica delar med sig av. Det du kan se direkt är att jag b la har lagt till mitt LinkedIn profilkort på min kontaktsida och gjort det lättare att dela min podcast.

Visa ditt profilkort på din hemsida

Det ser ut såhär:

– Jämför den med Annicas profil så ser du att jag har en del kvar att göra när det gäller att beskriva vad jag gör.

Du kan skapa ett eget profilkort genom att gå till LinkedIns Member Profile Generator. Om du är inloggad autofyller formuläret med din information. Du kan också hämta den manuellt från din profil. Webbadressen står direkt under din profilbild.

visa-linkedinprofil-på-hemsida

Lägg till ”dela”-knapp på hemsidan

Om du använder wordpress så finns det flera olika plugins du kan använda dig av. Alla populära wp-plugins som sköter delningar i sociala medier har stöd för linkedIn.

Du kan också skapa en egen knapp direkt via LinkedIns egen Share Plugin Generator. Fördelen jag direkt ser med den är att du själv bestämmer vilken sida som ska delas. Det är användbart om man jobbar med autoresponders och kundmagneter.

Har du ett system som Leadpages så finns funktionaliteten redan där, men för en vanlig sida i wordpress är det inte så dumt faktiskt.

Lägg till länk i E-postsignaturen

Det här hade jag missat själv, mycket beroende på att jag inte direkt såg nyttan med LinkedIn tidigare. Nu har min signatur även länk till min LinkedIn profil och  ser ut såhär:

[images style=”3″ image=”https%3A%2F%2Fgregerhillman.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F08%2Fsignatur-epost-l%C3%A4nkar-linkedin-sociala-medier.jpg” width=”400″ align=”center” top_margin=”0″ full_width=”Y”]

Skriv på LinkedIn med ”Pulse”

Först var det bara utvalda ”influencers” som fick skriva (blogga) på LinkedIn. Det var bara några hundra personer och som du säkert förstår var det inte för dig och mig utan för personer i offentlighetens rampljus.

Bloggandet på LinkedIn har genomgått flera förändringar genom åren. Funktionen har bytt namn ett par gånger och idag heter den Pulse. (Du hittar den under menyvalet ”intressen”.)

pulse-linkedin

Man har också öppnat upp för fler och fler personer att bidra med kunskap och information i Pulse och idag kan både du och jag skriva där. Skillnaden mellan att göra ett inlägg på sin egen tidslinje (som du kanske har vana på från Facebook) och att skriva i Pulse är ganska tydlig.

Ett inlägg på din egen tidslinje syns bara för dina kontakter (om ens alla… det låter jag vara osagt.) Ett inlägg på Pulse syns för alla, oavsett om man följer dig eller inte. Lyssna gärna på hur Annica förklarar det mer i detalj i Podden. Här har du i alla fall några bra punkter att ta med sig från avsnittet.

Länkar i avsnittet