Det är ett stort strategiskt val du står inför när du ska starta upp en e-posttjänst eller byta leverantör för hanteringen av dina nyhetsbrev och automatiserade e-postutskick.
I det här avsnittet handlar det om två kategorier av e-posttjänster som bjuder på olika funktionalitet. Du får också tips om hur du kan avgöra vad du behöver till ditt företag.
E-posttjänst för enklare automationer
Här har jag valt 3 leverantörer som jag har egen erfarenhet av och kallar dettaa för kategori 1 i podcasten.
Mailchimp: en stabil tjänst som integrerar med de flesta 3:e part leverantörer som t ex Thrive Leads, Leadpages m. fl. Ett plus i kanten är att det går att översätta Mailchimp till svenska på ett smidigt sätt. (Se video ››)
Aweber: en stabil tjänst som integrerar med de flesta 3:e part leverantörer som t ex Thrive Leads, Leadpages m. fl. En nackdel har varit att man inte kunnat översätta formulären och texterna helt till svenska, vilket blir lite konstigt när automatiserade utskick delvis är på svenska och delvis är på engelska.
(Notera att de har släppt en helt ny version av sin tjänst sedan jag använde den senast och de verkar vara tillbaka i framkant av utvecklingen igen.)
Get a newsletter: ett svenskt företag som levererar en helt okej tjänst, men som jag beskriver i podden så når den inte ända fram när det gäller möjligheterna att integrera med 3:e parts tjänster och plugins till bl a WordPress. Det innebär krångel när du vill integrera med andra system.
Förhoppningsvis kommer tjänsten komma upp i samma status som Mailchimp och Aweber, vilket skulle innebära att den går att använda ihop med andra tjänster på ett smidigt sätt. Om du däremot inte ser ett behov av att samköra med andra system är det snarlikt de andra två alternativen.
(Notera: Det finns en möjlighet att få fler funktioner med Mailchimp om du väljer deras största prenumerationspaket, men det skiljer mycket i pris. Ett baspaket, som ger möjlighet till att göra enklare automationer kostar kring 10 dollar/månad medan deras prokonto kostar 199 dollar/månad. En stor prisskillnad och anledningen till att du bör titta närmare på kategori 2 om du söker fler funktioner.)
E-posttjänster för avancerade automationer
Här har jag också valt 3 leverantörer som jag refererar till som kategori 2 i podcasten.
Har du hört talas om ”If this then that” förut? Det är ett begrepp som bl a förekommer inom kodning och går, enkelt förklarat, ut på att sätta olika villkor för att en viss händelse i en programmering skall aktiveras.
Hm… Okej, vad har det med nyhetsbrev att göra, tänker du kanske nu?
Med tjänsterna i den här kategorin kan du skapa mer avancerade automationer, baserat på bl a hur dina nuvarande prenumeranter rör sig på din hemsida. Låt säga att du har en prenumerant som titta på produkter i din webshop. Ditt system känner av detta och triggar ett förskrivet e-brev till personen som är direkt relaterat till den produkten han/hon just tittade på. Det kan vara kompletterande information, ett mail som svarar på de vanligaste frågorna kring produkten eller något liknande.
Förstår du vilken möjlighet och styrka det innebär för ditt företag?!
De 3 leverantörerna jag har valt här har jag också egen erfarenhet av från både egna och kundrelaterade projekt.
Drip – en bra leverantör som gör det möjligt att rita upp automationer och flöden likt en mindmap, vilket gör arbetet överskådligt och enkelt. En prisvärd tjänst som numera ägs av Leadpages som är en stor aktör inom webbaserad ”lead generation” genom landningssidor.
Convertkit – ett riktigt snyggt och kraftfullt verktyg för din e-postmarknadsföring. Den enda direkta nersidan jag kan se är priset eftersom det fort blir ganska dyrt när du bygger en kontaktlista med flera tusen kontakter.
Active Campaign – Mitt förstahandsval och det jag använder själv. Prisvärt och otroligt kraftfullt. Det finns nästan inga gränser för vilka typer av automationer man kan göra och, precis som med övriga leverantörer som jag nämnt ovan, kan du göra snygga layouter via drag-och-släpp verktyg.
Not: Om du vill ha en lösning som gör ännu mer än vad de senare tre klarar av ska du ta en titt på Hubspot och Infusionsoft. Om dessa är aktuella har du troligen en betydligt större budget att investera i uppstart och drift.
Redo att lära dig använda e-postmarknadsföring?
Med e-postmarknadsföring kan du skapa nya affärer och få hävstång på din tid. Spontant kanske du tänker på att man skickar nyhetsbrev? Men, det är så mycket mer än så du kan göra med ett bra e-postsystem. I den svenska onlinekursen för Mailchimp lär du dig skapa kampanjer, annonsera och skicka vykort (!) direkt genom Mailchimp.
Är du osäker på hur man kan jobba med utskick och nyhetsbrev?
Om du inte känner till konceptet kring att bygga en e-postlista sedan tidigare rekommenderar jag att du lyssnar på följande podcastavsnitt också:
- Hur startar jag ett nyhetsbrev? – #39 Hillman Podden
- 5 tips till engagerade prenumeranter som läser nyhetsbreven du skickar – #40 Hillman Podden
…även detta kan vara intressant eftersom din e-posttjänst är en vital del kundernas resa i säljtunneln, dvs från första kontakt med ditt företag och nybliven prenumerant på nyhetsbrevet till betalande kund.